logo wh

۱۰ گام اجرایی برای ایجاد دوره آنلاین پر فروش

فهرست مطالب

امروزه افراد بیشتری در فضای آنلاین به دنبال محتوای بدیع و باکیفیت هستند، به‌خصوص وقتی صحبت از یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود. یکی از راه‌های تأمین این تقاضای فزاینده و درعین‌حال ایجاد درآمد، ایجاد و فروش دوره آنلاین است. انتقال دانش و تخصص از طریق یک دوره آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که در حوزه کاری خود به‌عنوان یک منبع در نظر گرفته شوید، در اطراف کسب‌وکارتان جامعه‌ای از افراد همفکر را خود پرورش دهید و دامنه دسترسی خود را گسترش دهید. در ادامه راهنمایی برای مراحل مختلف ایجاد یک دوره آنلاین از انتخاب موضوع مناسب تا ایجاد یک وب‌سایت برای دوره و کسب درآمد از آن آمده است.

انتخاب موضوع آنلاین

۱. موضوع مناسب را انتخاب کنید

انتخاب موضوع کاملاً به خودتان بستگی دارد و تقریباً می‌تواند هر چیزی باشد – از نکات آشپزی گرفته تا طراحی وب‌سایت درحالی‌که گزینه‌های انتخابی تقریباً بی‌پایان هستند، موضوع مناسب یک عامل تعیین‌کننده در موفقیت یک دوره آنلاین است. معیار اصلی در ارزیابی موضوع این است که آیا برای شما و مخاطبانتان جذاب است یا خیر!

چیزی را انتخاب کنید که تمایل به آموزش آن دارید:

موضوع دوره آنلاین شما باید یا موضوعی باشد که از قبل در مورد آن آگاهی دارید یا مایل به یادگیری کامل آن هستید. درهرصورت، شما باید نسبت به موضوع مشتاق باشید. فکر کنید که چه کاری را بهتر انجام می‌دهید و مردم برای مشاوره در آن زمینه به شما مراجعه می‌کنند. موضوعات مربوط به آن معمولاً موفق‌ترین دوره‌های آنلاین را برایتان تشکیل می‌دهند. دائماً از خود بپرسید که دوست دارید در مورد چه چیزی بیشتر بدانید و با یادگیری‌اش می‌توانید معلم بزرگی در آن زمینه شوید.

چیزی را انتخاب کنید که دیگران می‌خواهند یاد بگیرند:

قبل از شروع به کار، مخاطبان و میزان تقاضا برای موضوع مورد نظرتان را شناسایی کنید. از گروهی از دوستان یا مخاطبان فعلی خود بپرسید که در مورد موضوعی که در ذهن دارید چه فکری می‌کنند. با نظرسنجی‌ها یا اشتراک‌گذاری فرم‌های آنلاین از مخاطبان بازخورد بگیرید. حتی می‌توانید ابتدا یک آموزش کوتاه آزمایشی بسازید و عملکردش را در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق کمپین‌های بازاریابی ایمیلی دنبال کنید و از مخاطبان خود بپرسید که آیا این علاقه‌مند به این نوع مطالب هستند.
علاوه بر این موضوع خود را به‌صورت آنلاین سرچ کنید. اگر دوره‌های آنلاین دیگری در مشابه موضوعتان پیدا کردید، این یک نشانه عالی است. داشتن رقابت به این معنی است که افراد زیادی این موضوع را مفید می‌دانند. همچنین ایده خوبی است که محتوایی ایجاد کنید که از قبل آزمایش شده است.

۲. ایده خود را آزمایش کنید

ایجاد یک دوره آنلاین مستلزم پشتکار و تلاش زیادی از جانب شما است، بنابراین آزمودن آن قبل از شروع به شما این امکان را می‌دهد که در مورد ایده کسب‌وکار آنلاین مطمئن باشید. به این منظور، از یک سازنده صفحه فرود برای ایجاد یک صفحه برای دوره آنلاین آینده خود استفاده کنید. هرچند هنوز دوره را ایجاد نکرده‌اید، از قبل می‌دانید که قرار است در مورد چه چیزی باشد. این صفحه شامل شرح مختصری از دوره است که توضیح می‌دهد مردم چه چیزی قرار است یادگیری بگیرند، همچنین تصاویر چشمگیری را برای بازتاب بیشتر موضوع اضافه کنید.
از دکمه‌های فراخوان (CTA) جهت دعوت از بازدیدکنندگان برای ثبت‌نام رایگان در دوره آنلاین آتی خود استفاده کنید، یا با تکنیک ازدست‌ندادن ظرفیت محدود کلاس‌ها آنها را ترغیب به‌پیش خرید کنید. پس از ترفیع وب‌سایت خود در کانال‌های مختلف، مانند رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها و موارد دیگر، می‌توانید اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید بررسی کنید و ببینید آیا شرکت‌کنندگان کافی و بازخورد مثبت دارید یا خیر!

۳. در مورد موضوعتان به طور گسترده تحقیق کنید

چه در رشته خود متخصص هستید چه مشتاقانه منتظر یادگیری کامل آن هستید، اکنون زمان غرق‌شدن در آن است تا همه چیز را در مورد موضوع یادگیرید. در فرایند یادگیری کامل، حتی فراتر از آنچه شرکت‌کنندگان در پایان دوره‌تان جستجو می‌کنند، بروید و منابع مختلفی پیدا کنید. کلمات کلیدی‌تان سرچ کنید تا ببینید بیشتر چه نوع سؤالاتی را در مورد آن‌ها سرچ می‌کنند.
دید خود را به تمام زیرمجموعه‌های مربوط به تخصص خودتان بسط دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد دارید در دوره‌ای نحوه مراقبت از گیاهان خانگی آموزش دهید، قطعاً می‌خواهید اصول اولیه مانند آب و نور طبیعی را پوشش دهید. اما به‌منظور ارزشمندتر کردن دوره، به دنبال گسترش دامنه آن باشید، با اضافه‌کردن اطلاعات منحصربه‌فردی نظیر انواع گیاهان تصفیه‌کننده هوا برای محیط منزل.

۴. طرح کلی دوره بنویسید

اکنون زمان آن است که برنامه درسی خود را بچینید. روی یک‌تکه کاغذ، فهرستی از دروس مختلفی را که قصد دارید به‌صورت آنلاین تدریس کنید، یادداشت کنید. هر درس را به موضوعات اصلی که قرار است در آن ارائه دهید تقسیم کنید. به یاد داشته باشید که آموزش عبارت است از هدایت گام‌به‌گام مخاطب پس یک مقدمه و یک نتیجه برای کل دوره و هریک از درس‌ها در نظر بگیرید. اضافه‌کردن تکالیف و فعالیت‌های کلاسی را به‌عنوان بخشی از برنامه درسی دوره خود در نظر بگیرید تا به نتیجه‌گیری بهتر دوره کمک کند. در زیر یک طرح درس برای درک بهتر آورده شده:

درس شماره ۱: چگونه گیاهان را آبیاری کنیم

هدف درس: دانش‌آموزان یاد خواهند گرفت که چقدر و چند وقت یکبار به گیاهان خود آبیاری کنند.

موضوعات تحت پوشش:

  • اهمیت آبیاری
  • خطرات آبیاری بیش از حد
  • انواع مختلف گیاهان و آبیاری موردنیاز آنها
  • خاک به‌عنوان دال کم‌آبی یا آب بیش از حد

۵. محتوای دوره را ایجاد کنید

اگر در زمینهٔ موضوعتان تجربه دارید احتمالاً از قبل مطالبی در مورد آن جمع‌آوری کرده‌اید. استفاده از محتوای موجود در دوره آنلاین به شما کمک می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی و زودتر شروع به کار کنید. بر اساس مطالبی که جمع‌آوری کرده‌اید می‌توانید محتوای واقعی دوره آنلاین‌تان را ایجاد کنید. اغلب از ویدئو به‌عنوان شکل اصلی ارتباط در دوره‌هایشان استفاده می‌کنند که در ادامه به این روش خواهیم پرداخت. بااین‌حال شما می‌توانید از محتوای نوشتاری، صوتی، اسلایدی و یا ترکیبی از آنها نیز استفاده کنید.

فیلم‌برداری:

به‌عنوان یک کسب‌وکار خانگی، ساخت دوره آنلاین را می‌توان با تجهیزات نسبتاً ساده انجام داد و لازم نیست حتماً به‌صورت حرفه‌ای ویدئو بگیرید؛ زیرا در اینجا سطح اطلاعاتی که ارائه می‌دهید بیشترین اهمیت را دارند. شما می‌توانید از خودتان فیلم بگیرید یا صفحه‌نمایشتان را درحالی‌که در پس‌زمینهٔ آن صحبت می‌کنید رکورد کنید یا ترکیبی از هر دو حالت.

ویرایش:

پس از اینکه از محتوای خود فیلم گرفتید آن را ویرایش (ادیت) کنید. تعداد زیادی نرم‌افزار رایگان ویرایش ویدئو از iMovie گرفته تا Lightworks و Wix Video Maker در دسترس هست. مکث‌های غیرضروری را حذف کنید و فیلم‌های طولانی را به یک سری کلیپ‌های کوتاه‌تر و پویا تبدیل کنید. نام درس، دوره و در صورت لزوم زیرنویس‌ یا موسیقی پس‌زمینه را به ویدئو و اسلایدهای مربوطه اضافه کنید.

تکالیف کلاس:

برای هر یک از درس‌های خود تکالیف ایجاد کنید. این فایل‌ها می‌توانند به‌صورت فایل‌های پی‌دی‌اف قابل دانلود باشند که دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ها را از طریق رایانه‌های خود چاپ یا مشاهده کنند. گزینه‌های دیگر برای این هدف شامل آزمون‌های آنلاین یا بازی‌های آموزشی است که با استفاده از ابزارهایی مانند Kahoot ساخته شده‌اند.

آنلاین کردن دوره

۶. دوره خود را آنلاین کنید

هنگامی که محتوای دوره خود را آماده کردید، وقت آن است که پلتفرمی ایجاد کنید تا همه آن‌ها را بارگذاری کنید. اگر از قبل یک وب‌سایت حرفه‌ای دارید، می‌توانید دوره آنلاین خود را به‌عنوان یک بخش به آن اضافه کنید. اگرنه، یک وب‌سایت جدید مختص آن بسازید.
اگر نمی‌دانید چگونه یک وب‌سایت Wix بسازید، وب‌سایت‌های آموزش آنلاین آن توسط طراحان هست تا به شما در شروع کار کمک کند. مطمئن شوید که Wix Video را به سایت خود اضافه کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا ویدئوهایتان را به نمایش بگذارید، با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشید و از محتوای خود کسب درآمد کنید.

۷. دوره آنلاین خود را بفروشید

بسته به نیاز و برنامهٔ کاری‌تان، چهار گزینه مختلف برای فروش دوره آنلاین وجود دارد:

دروس جداگانه برای خرید: به کاربران اجازه دهید دوره آنلاین شما را به‌صورت تک‌تک خریداری کنند. به این صورت که می‌توانند هر زمانی که خواستند آن را تماشا کنند. البته دست خودتان هست که به بینندگان اجازه دهید ویدئو را دانلود کنند یا فقط آن را در سایت ببیند.

اشتراک کانالی: با پرداخت هزینه ماهانه، کاربران می‌توانند به تمام ویدئوهای موجود در یک کانال دسترسی داشته باشند. این اشتراک یک دیوار پرداختی ایجاد می‌کند که محتوای وب‌سایت شما را به دو بخش عمومی و ویژه تقسیم می‌کند.

آموزش لایو: علاوه بر دوره‌های پیش‌ساخته، شما می‌توانید درس‌هایتان را به‌صورت لایو به آنها آموزش دهید. این حالت به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از شما سؤالاتی بپرسند و با رویکردی خاص از شما بیاموزند.

طرح‌های پرداختی: گزینه‌های مختلفی را برای پرداخت تنظیم کنید، به آنها حق انتخاب دهید که یکباره یا به‌صورت جداگانه هزینه دروس را پرداخت کنند. شما می‌توانید همه چیز را از نوع طرح گرفته تا مدت‌زمان دستیابی به آن مشخص کنید. گزینه‌های موجود را در سایت خود نمایش دهید تا مشتریان بتوانند قبل از خرید بین آنها انتخاب کنند.

نحوه قیمت‌گذاری دوره آنلاین

پس از فیلم‌برداری از محتوای خود، ممکن است از خود بپرسید که حالا چگونه قیمت دوره خود را تعیین کنید. در اینجا چند راه برای تعیین شهریه دوره آورده شده است:

قیمت‌های رقیب: درحالی‌که قیمت‌ها بسته به میزان متخصص بودن مدرس دوره می‌تواند نوسان داشته باشد، سعی کنید درک کنید که نرخ جاری بازار برای دورهٔ شما چقدر است.

زمان ایجاد: در نظر بگیرید که چقدر طول کشید تا دوره را ایجاد کنید. هر تلاش که هدف آن سودآوری است باید تعادل خوبی بین زمان سرمایه‌گذاری شده و سود به‌دست‌آمده داشته باشد.

ارزش دوره: یکی دیگر از عواملی که باید در نحوه قیمت‌گذاری دوره خود در نظر بگیرید، مقدار ارزشی است که کاربر از شرکت در دورهٔ شما دریافت می‌کند. آیا شرکت‌کننده بعداً بر اساس مهارت‌هایی که به او آموزش داده‌اید درآمدی خواهد داشت؟ هر چه دانش‌آموز بتواند بعداً از لحاظ مالی، شرکت در دوره جبران کند، قیمت بالا برای آن تیز منطقی‌تر خواهد بود از طرفی اغلب قیمت بالا را به‌عنوان بالا بودن سطح دوره تعبیر می‌کنند.

۸. برای محتوای خود بازاریابی کنید

اکنون زمان آن است که دورهٔ خود را تبلیغ کنید تا ثبت‌نام دریافت کنید. برای بازاریابی دوره آنلاین خود، می‌توانید از تبلیغات رایگان یا انواع بازاریابی پولی استفاده کنید. در این مرحله شما حتی می‌توانید یک لوگو طراحی کنید تا کمک کند در حین تبلیغ حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. در ادامه برخی از محبوب‌ترین و مؤثرترین راه‌های بازاریابی بعد از ایجاد دوره آنلاین آورده شده:

  • بازاریابی ایمیلی: ایمیل مارکتینگ، از جمله تبلیغات و تخفیف‌های اولیه را ارسال کنید.
  • رسانه‌های اجتماعی: دوره خود را در رسانه‌های اجتماعی و در گروه‌های مربوطه تبلیغ کنید.
  • تبلیغات پولی: تبلیغات پولی مانند تبلیغات جستجوی گوگل یا تبلیغات بنری انجام دهید.
  • پست‌های وبلاگ: یک وبلاگ رایگان ایجاد کنید و در مورد دوره بنویسید تا SEO خود را تقویت کنید و دانش خود را به نمایش بگذارید.
  • YouTube: یک کانال YouTube راه‌اندازی کنید و در آن تبلیغات ویدئویی کنید.
  • نظرسنجی‌ها: اظهار نظرهای مثبت از دانشجویان گذشته‌تان را به نمایش بگذارید.
  • پاپ‌آپ وب‌سایت: برای تبلیغ دوره خود در وب‌سایتتان، یک پنجره بازشوی لایت باکس اضافه کنید.
  • وب سایت های دیگر: با وب سایت های دیگر و مربوط به تخصصتان همکاری کنید.
  • اینفلوئنسرها: با اینفلوئنسرهای صنعتی که به مخاطبان شما دسترسی دارند، شریک شوید.
  • پادکست: یک پادکست راه‌اندازی کنید تا در مورد دوره خود صحبت کنید و متخصص بودنتان را برجسته کنید.
  • وبینار: میزبان یک وبینار بودن مردم را در مورد چیزهایی که می‌توانند از شما یاد بگیرند هیجان‌زده می‌کند.
  • با مربیان همکاری کنید: با مربیان دیگر همکاری کنید تا از کانال یکدیگر استفاده کنید و یا یک درس را به‌صورت مشترک تدریس کنید.
  • چندزبانه شوید: دوره خود را به زبان دیگری ترجمه کنید تا به مخاطبان بین‌المللی و بازارهای جدیدتری راه پیدا کنید.
نظر سنجی آنلاین

۹. بازخورد جمع‌آوری کنید

در سال‌های اخیر، ما به سمت آنلاین کردن هر چه بیشتر کارها حرکت کرده‌ایم. این به این معنی است که ما می‌توانیم دسترسی بیشتری به نظرات مشتریان پس از خرید داشته باشیم. وقتی صحبت از ایجاد دوره آنلاین می‌شود، باید از فرصت‌های دیجیتالی برای در یافت بازخورد استفاده کنید تا با کسب تجربه دوره‌هایتان را بهبود ببخشید. برای این منظور، فرم‌هایی را به کمک یک فرم‌ساز ایجاد کنید و در مورد تجربه، پیشنهاداتشان جهت بهبود و چیزهایی که فکر می‌کنند بهتر است حذف شود سؤال کنید.

۱۰. یک جامعهٔ فراگیر پرورش دهید

آموزش آنلاین بیشتر یک فعالیت انفرادی است؛ بنابراین، پرورش جامعه‌ای از فراگیران در اطراف شما به موفقیت کلی دوره شما کمک می‌کند. یک جامعهٔ آنلاین و فعال می‌تواند به کاربران کمک کند روند یادگیری خود را با گروهی از همتایان خود به اشتراک بگذارند. آنها می‌توانند با هم موفقیت‌هایشان را جشن بگیرند و سوالاتشان را مطرح کنند. علاوه بر این یک مکالمه‌ای پر جنب و جوش ایجاد کنند و تمایل برای شرکت در دوره هایتان را افزایش دهند. برخی از گزینه های پرورش یک جامعه ی فعال عبارتند از:

پروفایل کاربری: ایجاد یک پروفایل کاربری در سایت شما به کاربران ثبت‌نام‌شده اجازه می‌دهد تا به انواع محتوای ویژه نظیر چت، تالارها، وبلاگ‌ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

انجمن آنلاین: یک انجمن به‌عنوان بخشی از وب‌سایت خود ایجاد کنید که به کاربران اجازه دهد از رشد و یادگیری یکدیگر حمایت کنند.

ساخت گروه در رسانه‌های اجتماعی: ایجاد گروه‌های رسانه‌های اجتماعی خصوصی، مانند یک گروه فیس‌بوک یا تلگرام را برای مشارکت شرکت‌کنندگان در نظر بگیرید.

بسترهای ارتباطی آنلاین: از پلتفرم‌های ارتباطی آنلاین مانند Slack یا Discord برای جامعه یادگیری خود استفاده کنید.

راهنمای اجرا، پیاده سازی و فروش دوره آنلاین

برای اینکه یک دوره آنلاین موفق ایجاد کنید و آنها را به فروش برسانید حتما این سلسله مقاله را دنبال کنید:

  1. قیف فروش دوره آنلاین چیست؟
  2. چطور دوره آنلاین خود را تبلیغ کنیم؟
  3. راهکارهای افزایش مشتریان دوره آنلاین
  4. ابزارهای فروش دوره آنلاین در ایران

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x