logo wh

پادکست های سازمانی و شرکتی

فهرست مطالب

سال‌هایی نه چندان دور اینکه گوشی موبایل مجهز به رادیو باشد امکانی ضروری می‌نمود. و برنامه‌های رادیویی جزیی جدایی ناپذیر از تجربه مسافران تاکسی بود. تصور می‌شد که با گسترش فناوری تمایل به این محتوا کاهش پیدا کند ولی چنین نشد و در قامتی جدید از بازار محتوای متنی و ویدیویی سهم می‌گیرد و هر ساله شاهد رشد و فراگیری آن هستیم.

چرا از پادکست استفاده می‌کنیم؟

پادکست‌ها رادیوهایی هستند که متناسب با سلیقه و وقت شما برنامه پخش می‌کنند. این امکان در کنار ویژگی‌ ذاتی محتوای صوتی که بر خلاف محتوای ویدیویی و متنی در کنار کارهای دیگر از آنها استفاده کرد موجب شده تا بسیار مورد استقبال قرار گیرند.

چطور پادکست سازمانی تولید کنیم؟

قدم اول: انتخاب فرمت پادکست

پادکست‌ها چند گونه متفاوت دارند و هر کدام مزایا و معایبی با خود خواهند داشت که سازمان یا شرکت متناسب با مخاطب، توانمندی و ظرفیت‌های خود آنها را انتخاب می‌کند. برای مثال پادکست‌های گفتوگو محور خیلی ساده تولید می‌شوند ولی نیاز به ارتباطات قوی و مهمانان با کیفیت دارند. نمونه‌های دیگری را در لیست ببینید.

  • مونولوگ (موضوعی، خبری، تحلیلی و..)
  • گفتوگو محور (موضوعی، شرح حال، داستان موفقیت و..)
  • نمایشنامه صوتی (کتاب، روایت، نمایشنامه)

قدم دوم: انتخاب موضوع

با شناخت مخاطبین شرکت یا سازمان خود که گاه می‌توانند کارکنان خود سازمان باشند و اهدافی که از تولید محتوا دنبال می‌کنید باید موضوعاتی را در صدر مهم‌ترین نکاتی که در قالب محتوای پادکست سازمانی می‌خواهیم به آنها ارائه کنیم قرار دهیم.

گاهی این موضوعات درون سازمانی است و قصد دارد تعامل با پرسنل را افزایش دهد و گردش اطلاعاتی کارآمدتر ایجاد کند و گاه قصد دارد مشتریانی تازه برای خود ایجاد کند و خود را به عنوان شرکتی متخصص در موضوع ارائه کند که در همه این موارد پیدا کردن موضوعات و لیست کردن آنها اولین گام در تولید پادکست است.

قدم سوم: آماده کردن محتوای پادکست

حتی در پادکست‌های گفتوگو محور هم ما سرفصل‌هایی را از پیش مشخص می‌کنیم و با مهمان خود مطرح می‌کنیم تا آمادگی لازم را داشته باشد و نهایتا خروجی بهتری به مخاطب ارائه کنیم. در انواع دیگر پادکست این متن پادکست است که تعیین کننده کیفیت آن خواهد بود.

قدم چهارم: ضبط پادکست

بسته به اینکه چه سطحی از کیفیت را برای پادکست انتخاب کرده‌اید نیاز به میکروفونی خواهید داشت و فضایی آرام به دور از صداهای محیطی مزاحم. خوب است قبل از شروع میکروفون را روشن کنید و چند دقیقه‌ای گفتوگوی آزاد داشته باشید تا فضا و محیط ضبط صدا از حجم استرس گوینده بکاهد.

قدم پنجم: تدوین پادکست

لازم نیست نگران ناهماهنگی‌های میان ضبط یا تپق‌های گوینده باشید. این موارد به اضافه دیگر آیتم‌هایی که به گیرایی محتوای صوتی کمک می‌کند مانند کاهش نویز محیطی، افزایش کیفیت گوینده، اضافه کردن موسیقی و افکت صوتی در این مرحله انجام می‌شود و نرم افزار مناسب و پر کاربرد در این زمینه ادوبی ادیشن است.

ابزارهای انتشار پادکست شرکتی چیست؟

شبکه توزیع پادکست بسیار پیشرفت کرده و شما لازم نیست در هر پلتفرم به شکل جداگانه بارگزاری کنید، شما لازم است که از یک خدمت دهنده مانند آنکر استفاده کنید تا پادکست شما را در پلتفرم‌های متفاوت منتشر کند و یا از نرم افزارهای دیگری که مقداری هزینه برخواهند بود استفاده کنید تا کیفیت گزارش گیری بیشتری دریافت کنید.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x