logo wh

افزونهٔ یوست (Yoast SEO) وردپرس چیست؟

فهرست مطالب

افزونهٔ یوست (Yoast SEO)  یک افزونه وردپرس است که با کمک به شما در بهینه‌سازی محتوا و کلمات کلیدی سایت، رتبه وب‌سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود می‌بخشد. اکثر کارهایی که Yoast SEO انجام می‌دهد خودکار است، اما همچنان به ورود و برنامه‌ریزی شما نیاز دارد.

این افزونه ابزارها و ویژگی‌های زیادی را برای تقویت سئو به شما ارائه می‌دهد که برخی از این ویژگی‌ها بر سئوی کل سایت شما تأثیر می‌گذارد. ویژگی‌هایی که به شما کمک می‌کند تا پست‌ها و صفحات جداگانه را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. درواقع پس از نصب یوست در سایت وردپرس خود، افزونهٔ یوست در هر یک از صفحات و پست‌هایی که ایجاد می‌کنید ظاهر می‌شود و محتوای صفحه را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و پیشنهاداتی را برای بهبود آن ارائه می‌دهد. این افزونه به دلیل فراگیر بودن با بسیاری از صفحه سازها مانند المنتور و افزونه‌ها سازگاری بالایی دارد.

شعار یوست “سئو برای همه” است؛ بنابراین می‌توانید به همه ابزارهای ضروری برای سئو با افزونه رایگان Yoast SEO دسترسی داشته باشید. اما اگر واقعاً می‌خواهید سئوی خود را تقویت کنید، Yoast SEO Premium  ویژگی‌های سئوی شگفت‌انگیزتری برای شما دارد!

سئو برای همه

سئو برای پست‌ و برگه‌های شما

اگر می‌خواهید پست‌ها و برگه‌های شما در نتایج جستجو ظاهر شوند، باید آنها را بهینه کنید! بنابراین، هنگامی که از وردپرس برای ایجاد یا ویرایش پست‌ها استفاده می‌کنید، حجم زیادی از ابزارهای یوست را پیدا خواهید کرد که به شما در ایجاد و بهینه‌سازی یک محتوای عالی کمک می‌کنند. پس اگر فکر می‌کنید که بهینه‌سازی سئو فقط مربوط به کلمات کلیدی است، سخت در اشتباهید. در اینجا نحوه کمک‌گرفتن از برخی افزونه‌ها برای بهینه‌سازی پست و برگه‌ها آمده است:

کلیدواژه کانونی در افزونهٔ یوست

کلمه یا کلمات کلیدی ای که می‌خواهید آن صفحه در وب‌سایتتان بر اساس آن رتبه‌بندی شود. کلیدواژه کانونی شما باید از بین کلمات کلیدی شما انتخاب شود؛ بنابراین اگر کلاً اطلاعی در مورد کلمات کلیدی ندارید، در مورد آن سرچ کنید. به‌عنوان‌مثال اگر روی صفحه‌ای در وب‌سایت خود در مورد داوطلبان کار می‌کنید، کلمه کلیدی کانونی شما احتمالاً «داوطلب» خواهد بود. اما هر چه بتوانید دقیق‌تر باشید، شانس بیشتری برای نمایش بیشتر در نتایج موتورهای جستجو خواهید داشت، مثلاً کلیدواژه کانونی “فرصت داوطلبانه آنلاین” شانس بیشتری نسبت به “داوطلب” دارد.

پیش‌نمایش گوگل و آنچه که گوگل در نتایج جستجو نشان می‌دهد

شما فقط نمی‌خواهید صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند؛ بلکه می‌خواهید شگفت‌انگیز نیز به نظر برسد! بخش پیش‌نمایش، نحوه نمایش وب‌سایت شما در نتایج جستجو را به شما نشان می‌دهد و یوست با مجموعه‌ای از ابزارها به شما امکان می‌دهد که آن را برنامه‌ریزی کنید و با قابلیت پیش‌نمایش، چک کنید که هنگام نمایش در Google چگونه به نظر می‌رسد. یعنی با بهینه‌سازی برخی خروجی‌ها در صفحه خود، می‌توانید تعیین کنید که گوگل چگونه باید محتوای شما را به کاربران خود ارائه دهد.

با این افزونه می‌توانید یک عنوان SEO (عنوان نتیجه جستجوی) و یک توضیحات متا (یک متن کوتاه زیرعنوان که کاربران می‌توانند در صفحه شما ادامه‌اش را پیدا کنند) مشخص کنید. همچنین اگر این موارد بیش از حد طولانی یا فاقد کلمه کلیدی‌تان باشد به شما اطلاع می‌دهد.

خوانایی از منظر افزونهٔ یوست

موتورهای جستجو فقط کلمات کلیدی را اولویت‌بندی نمی‌کنند. تمرکز آنها بر تولید بهترین نتایج ممکن و مرتبط برای عبارات سرچ کاربر است. در این راستا بهینه‌سازی محتوا برای رتبه‌بندی با عبارت کلیدی مناسب مهم است، اما جایگاه خواننده را فراموش نکنید! یعنی حتی اگر محتوای شگفت‌انگیزی بنویسید، تازمانی که مخاطبان آن را درک نکنند، سودی نخواهید برد. برای مثال وقتی محتوای شما غیرقابل‌درک باشد احتمال خرید از شما نزدیک به صفر است. همین امر در مورد احتمال اشتراک‌گذاری یکی از مقالاتتان توسط سایرین نیز صادق است؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که محتوای شما به‌راحتی قابل‌درک است و به‌اصطلاح خواناست. Yoast SEO به مشکلات و راه‌های بهبود این موضوع اشاره و پیوندهایی را برای  رسیدگی به این دست مسائل به شما ارائه می‌دهد.

از مزیت‌های این بخش آن است که برای اکثر زبان‌های دنیا نظیر زبان‌های انگلیسی، آلمانی، هلندی، فارسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، چکی، روسی، لهستانی، سوئدی، مجارستانی، اندونزیایی، عربی، عبری، ترکی، نروژی و اسلواکی موجود است.

خوانایی محتوا

نمایش لینک در رسانه‌های اجتماعی

در حال حاضر، رسانه‌های اجتماعی به‌طورجدی بخشی از سئو نیستند؛ اما وقتی یک محتوای عالی تولید می‌کنید، اغلب در رسانه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. به همین دلیل است که Yoast SEO دارای قابلیت تنظیم پیش‌نمایش‌های فیس‌بوک و توییتر نیز هست تا مطمئن شوید پس از اشتراک‌گذاری، به‌خوبی نمایش داده شود. همچنین شما می‌توانید عنوان، توضیحات و تصویر OpenGraph را برای هر پست تنظیم کنید. پس اگر بخواهید پیش‌نمایش را برای رسانه‌های اجتماعی‌تان سفارشی کنید این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که عنوان و توضیحاتش را خودتان بنویسید و تصویر دلخواهتان را آپلود کنید.

محتوای خود را مدیریت کنید

هر چه محتوای بیشتری برای سایت خود بنویسید، به دنبال راه‌های آسان‌تری برای مدیریت آنها می‌گردید! در این زمینه، افزونهٔ یوست Yoast  دارای چند ویژگی است که به شما کمک می‌کند محتوای خود را به‌خوبی مدیریت کنید  و از مشکلات رایج سئو جلوگیری کنید. به‌عنوان‌مثال، وقتی یک صفحه را حذف یا URL اش را تغییر می‌دهید ، ممکن است همه چیز به هم بریزد. یا اگر صفحات مشابه زیادی ایجاد کنید، گوگل نمی‌داند که باید کاربران را به کدام یک هدایت کند و مشکل‌ساز می‌شود. برای مقابله با دست مسائل، یوست دو ابزار بی‌نظیر ارائه می‌دهد:

۱. تگ‌های URL متعارف (Canonical URL tags)

اگر محتوای مشابه زیادی دارید، مانند یک فروشگاه اینترنتی با انواع مختلف یک محصول که هر یک صفحه مخصوص خود را دارند، تگ‌های URL متعارف واقعاً مفید هستند. برای آسان کردن کار شما، یوست به طور خودکار برچسب‌های متعارف را به تمام محتوای علامت‌گذاری شده برای نمایه‌سازی اضافه می‌کند و تمام تگ‌های متعارف در بک‌گراند مراقبت می‌شوند و در بیشتر مواقع نیازی به تغییر دادن چیزی نخواهید داشت؛ اما در صورت لزوم انجام آن بسیار آسان است.

۲. ابزار تغییر مسیر (The Redirects tool)

اگر در حال جابه‌جایی یا حذف محتوای خود هستید، تغییر مسیرها ضروری هستند. واقعیت این است که اکثر کاربران همچنان از راه URL قبلی دنبال محتوای شما هستند، اما پس از سرچ چیزی که انتظار دارند وجود نخواهد داشت. این اتفاق نه‌تنها برای کاربران ناامیدکننده است، بلکه می‌تواند یافتن و فهرست‌بندی محتوای شما را برای گوگل نیز دشوارتر کند؛ بنابراین وقتی از Yoast SEO استفاده می‌کنید، هر زمان که یک URL موجود را تغییر دهید یا صفحه‌ای را از سایت خود حذف کنید، اعلانی دریافت خواهید کرد که از شما می‌خواهد که برای آن یک تغییر مسیر تنظیم کنید و فقط با چند کلیک مطمئن شوید که حتی بازدیدکننده‌ای که URL قدیمی را می‌زند، به صفحهٔ درست هدایت شود.

لینک دهی در سایت

ساختار سایت و لینک‌های داخلی خود را بسازید

اگر واقعاً یک محتوای قابل یافتن می‌خواهید که رتبه‌بندی شود، باید از ساختار سایت و پیوند داخلی خود مراقبت کنید. افزونه یوست با چند ابزار به شما کمک می‌کند تا نحوه پیوند محتوای خود را مدیریت کنید، یعنی یک شمارنده پیوند متنی وجود دارد که به شما می‌گوید چه تعداد لینک ورودی و خروجی در یک صفحه وجود دارد و همچنین یک ابزار پیشنهاد لینک داخلی که می‌تواند در صورت لزوم به شما کمک کند موارد بیشتری را اضافه کنید. این ویژگی‌ها هم در افزونهٔ یوست Yoast SEO رایگان و هم در Yoast SEO Premium موجود است. اگر به دنبال کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس می‌گردید به دسته بندی معرفی افزونه‌های وردپرس داده چین رجوع کنید.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x