برای بازاریابی درونگرا محتوا مهمترین رکن را بازی میکند و بازیگران این حوزه تولید کنندگان محتوا هستند: محتوا و بازاریابی. نود و یک درصد از متخصصان تجارت به تجارت (B2B) از بازاریابی محتوا بهعنوان بخشی از استراتژی خود استفاده میکنند. بااینحال، این بدان معنا نیست که تمام محتوایی که ایجاد میکنند، یک محتوای درجه یک، قانعکننده یا ارزشمند است.
سوال این است که برای تبدیل شدن به یک تولید کننده موفق محتوا چه چیزی لازم است؟ چگونه می توانم به کسی تبدیل شوم که همتایانم به دنبال مشاوره و نظر من باشند؟ همه چیز از کارهای شروع می شود که قبل از شروع به تایپ کردن، انجام می دهید.
چگونه یک تولیدکننده موفق محتوا شویم؟
یک سازنده محتوا، مطالب آموزشی یا سرگرمکنندهای را تولید میکند که علایق و چالشهای مخاطب هدف را برآورده میکند. محتوای تولید شده میتواند اشکال مختلفی از جمله پستهای وبلاگ، فیلمها، کتابهای الکترونیکی، عکسها و اینفوگرافیک داشته باشد. در واقع کسبوکارها از تولیدکنندگان محتوا استفاده میکنند تا مشتریان جدید و فعلی را بهطرف برند خود جذب کنند. در ادامه 9 راهکار برای موفقیت در این زمینه را به شما معرفی خواهیم کرد:
1. هر روز اخبار مربوط به کسبوکار خود را بخوانید.
ایجاد یک محتوای عالی که واقعاً با مخاطب هدف شما را به خود جذب میکند، مستلزم آن است که خوب بدانید در صنعت شما چه میگذرد. موفقترین سازندگان محتوا، اینترنت را برای پیداکردن بهروزترین اخبار و اطلاعات جستجو میکنند (دقت کنید جستجو میکند نه فقط مطالعه). این امر آنها را بهخوبی آماده میکند تا پیشینهٔ صنعت و ذهنیت مخاطب هدف خود درک کنند.
میتوانید یک فید RSS با برنامهای مانند Feedly برای وبلاگهایی که میشناسید و حاوی اخبار مربوط به صنعت هستند راهاندازی کنید. همچنین از چند نفر از همکاران خود بپرسید که این روزها چه میخوانند و همانها را دنبال کنید. کشف کنید که خریداران شما زمانی که آنلاین هستند کجا وقت میگذراند و آن وبلاگها را بررسی کنید. البته از لیست منابع خودتان نیز غافل نشوید.
2. به طور مداوم بنویسید.

اگر چیزی را یادداشت نکنید، آن را فراموش میکنید. تولیدکنندگان موفق محتوا، اهمیت نوشتن مداوم را درک میکنند. انجام این کار به آنها کمک میکند تا ایدههایی را که ممکن است در سرشان بههمریخته باشد، نظم دهند و از میان آنها نکاتی پیدا کنند که میتواند بعداً به ایدههای کاملاً تحققیافته تبدیل شود. آنها میدانند که ممکن است همیشه از نوشتههایشان الهام نگیرند، اما میدانند که در نهایت چیزی الهامبخش از میان نوشتههایشان پیدا خواهد شد.
سعی کنید با نوشتن روزانه یا یک روز در میان به این کار عادت کنید. منظور این نیست که روزانه یک مقالهٔ 1500 کلمهای در مورد یک موضوع مرتبط با کسبوکارتان بنویسید. بلکه میخواهیم 10 یا 15 دقیقه برای یادداشت برخی از افکار و ایدههایتان وقت بگذارید و همچنین بفهمید که چه زمانی ذهن شما بازتر و فعالتر است. یا اینکه دیروز چه چیزی خواندی که به تو چسبید؟ کجای مطلب را نفهمیدی؟ پرسیدن این سؤالات از خودتان را به جریان بیاندازید.
3. مخاطبان خود را بررسی کنید.
یکی از سخت ترین چیزهایی که باید بپذیرید این است که شما تحت حمایت مخاطبان خود رشد میکنید و درعینحال نیازهایشان میتواند خلاقیت شما را کاهش دهد. در واقع این مخاطبین شما هستند که موفقیت شما را تعیین میکنند پس اگر در مورد آنها بهاندازه کافی مطالعه کنید، علایقشان و فرصتهای خلاقانهای را خواهید یافت تا نظرشان را جلب کنید.
ویژگی سوم همه تولیدکنندگان موفق محتوا این است که آنها مخاطبان خود را از درون و بیرون میشناسند. پس خوانندگان و بینندگان خود را بررسی کنید تا بفهمید آنها چه میخواهند که شما هنوز ارائه نکردهاید؟ چه مشکلاتی دارند که شما میتوانید آن را حل کنید؟ در زیر برخی از ویژگیهای مخاطبان آمده که میتوانید برای خود یا کارفرمایتان شناسایی کنید:
- سن
- جنسیت
- محل زندگی
- تعداد اعضای خانواده
- عنوان شغلی
- حقوق
4. صدای خود را ایجاد کنید.

خلاصه بگوییم: شما تنها تولید کنندگان محتوا در این صنعت نیستید. یعنی شما تنها کسی نیستید که در صنعتتان، مشاوره، لیدرشیپ و امثالهم ارائه میدهد. کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای متمایز شدن از دیگر تولیدکنندگان محتوا در حوزهٔ کاری خود انجام دهید، مثلاً: تنوع بخشیدن به نوع محتوا، تبلیغ محتوای خود در کانالهای مختلف و بهدستآوردن تجربه و اعتماد در طول زمان. اما رقیبان شما هم همین کار را انجام میدهند؛ بنابراین آنچه که محتوای شما را از سایرین متمایز میکند، صدای شخصی شماست.
گاهی خوانندگان برای دریافت اطلاعات روی محتوای شما کلیک میکنند، اما پس از برخورد باشخصیت پنهان در پشت محتوا برمی گردند. مثلاً اگر درباره امنیت سایبری مینویسید فقط در مورد بدافزارها اطلاعات ارائه نکنید. قیاسها و تجربههای شخصی ای را ارائه دهید که بینش شما را توجیه میکند و منحصر به شماست.
البته برندی که برای آن مینویسید ممکن است شما را از گذاشتن محتوای عقیدتی یا بیش از حد عامیانه منع کند، اما این بدان معنا نیست که بههیچوجه نمیتوانید آن را شخصی و متمایز کنید. اگر بیاموزید که چگونه دستورالعملهای کارفرمای خود را با خلاقیت خود ترکیب کنید، در درازمدت به یک سازنده محتوای بسیار ارزشمندتر تبدیل خواهید شد.
6. KPIهای خود را درک کنید.
اینترنت فضای بزرگی است، در واقع میتوان گفت که آنقدر وسیع است که مخاطب شما نمیتواند محتوایتان را بهتنهایی در آن کشف کند. بر همین اساس، اکثر متخصصین اظهار دارند که ایجاد ترافیک و سرنخ، چالش اصلی بازاریابی آنهاست. انتشار یک محتوا بهصورت آنلاین صرفاً به این معنی نیست که همان ترافیکی را که شایستهٔ آن هستید، دریافت خواهید کرد. برای کشف شدن محتوای خود، ابتدا باید روی یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) تمرکز کنید و محتوای خود را برای آن بهینه کنید. KPI معیار است برای اندازهگیری عملکرد محتوای شما برخلاف انتظاراتتان. KPIهای مدرن عبارتاند از:
- ترافیک رسانههای اجتماعی: تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق یک پست رسانه اجتماعی به محتوای شما میآیند.
- ترافیک مستقیم: تعداد بازدیدکنندگانی که با واردکردن مستقیم آدرس وبسایت شما در نوار آدرس مرورگر خود به محتوای شما میآیند.
- ترافیک ارگانیک: تعداد بازدیدکنندگانی که از لینک نتیجه موتور جستجو به محتوای شما میآیند.
- ارسالها: تعداد افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند و اطلاعات تماس خود در ازای منبعی که شما به آنها ارائه کردهاید برای شما ارسال میکنند (شکلی از تولید سرنخ).
برای مثال، اگر شما یا کارفرمایتان تمرکز خود را بر ترافیک ارگانیک انتخاب کردهاید، بهتر است الگوریتم جستجوی گوگل را مطالعه کنید تا ببینید چگونه محتوا را رتبهبندی میکند. سپس، محتوای خود را بهینه کنید تا تحت KPI، ترافیک ارگانیک عملکرد خوبی داشته باشد. هرچه اطلاعات بیشتری از KPIهای موجود داشته باشید، بازاریاب موفقتری خواهید بود.
7. شبکهسازی در هر فرصتی.

تولیدکنندگان موفق محتوا میدانند که موفقیتشان نهتنها بهخاطر علاقهٔ شان، بلکه بهخاطر کسانی است که به آنها آموزش داده، الهامبخش آنها بودهاند و آنها را تشویق کردهاند که به شکلهای مختلف فکر کنند. این یکی از تفاوتهای تولید کنندگان محتوا با سایرین است. آنها این واقعیت را پذیرفتهاند که چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد و ذهن خود را برای روشهای جدید تفکر باز نگه میدارند.
شبکهسازی شما را به گوشدادن به نظرات دیگران و درنظرگرفتن از آنها در کنار ایدههای خود، عادت میدهد. پس از هر فرصتی برای ساخت شبکه استفاده کنید، زیرا بیهوده به آنها شبکههای اجتماعی نمیگویند! زمانی را در توییتر، فیسبوک و لینکدین صرف کنید تا ببینید که رهبران فکری در صنعت شما چه کسانی هستند و سپس آنها را دنبال کنید.
پس از انجام این کار، میتوانید بهراحتی وارد شبکههای حضوری (غیر آنلاین) شوید. اگر شما ذاتاً یک برونگرا نیستید، فکر شبکهسازی میتواند شما را بترساند. در این حالت شما میتوانید از مکالمه با همکاران خود شروع کنید که چیزهای مشترکی برای صحبتکردن دارید، بنابراین شروع یک مکالمه در محل کار نباید خیلی ترسناک باشد.
8. بهجز تفسیر، راهحل هم ارائه دهید.
زمانی که تازه بهعنوان یک تولیدکننده محتوا شروع به کار کردهاید، ممکن است از قبل دانشی داشته باشید که بازار به دنبال آن است. اما برای یک سازنده موفق محتوا شدن، داشتن تخصص کافی نیست.
به عنوان یک تولید کنندگان محتوا اگر میخواهید مخاطبان محتوایتان را بهخاطر بسپارند، فقط چیزهایی را که میدانید بازگو نکنید، بلکه توضیح دهید که چرا این اطلاعات مهم هستند و نکات کلیدی آن کداماند (مثلاً یک پاراگراف جمعبندی قرار دهید). افرادی که محتوای شما را میخوانند در واقع علاقهای به شنیدن صحبتهای شما ندارند، آنها به دنبال ارضای نیازهای خاص خودشان هستند. حل این مشکلات میتواند اعتبار صنعت شما را افزایش دهد، بنابراین وظیفه شما است که اطلاعاتتان را به شکلی بیان کنید که آنها بتوانند درک کنند و درسی بگیرند.
9. همه چیز را زیر سؤال ببرید.

تولید کنندگان موفق محتوا ذاتاً کنجکاو هستند. آنها یاد گرفتهاند در مورد دانش داخلی خود و اطلاعات خارجی که در جهان تبلیغ میشود کنجکاو باشند. بینشی که از این کنجکاوی ذاتی ناشی میشود یک محتوای عالی میسازد.
لورین توهیل، رئیس بازاریابی گوگل میگوید: «شما باید کنجکاو باشید تا بتوانید مشکلاتی را که ارزش حل کردن دارند را شناسایی کنید و سپس راهحلهای جدیدی برایشان ارائه دهید.» در واقع پیشنهاد راهحل برای مشکلات قدیمی، سازندگان محتوا را در رادار قرار میدهد.
عادت کنید دائماً وضعیت موجود را زیر سؤال ببرید. نگاه منتقدانه به یک محتوا در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما اگر شروع به سال کنید که چرا نویسنده اینگونه فکر میکند و یا چه اتفاقی رخداده است که این دیدگاه را در آن برانگیخته است، عادت میکنید که نگاه منتقدانهتری به محتوای خود نیز داشته باشید. اگر نمیدانستید باید بگوییم که متفکران انتقادی، تولیدکنندگان محتوای فوقالعاده موفقی هستند. فقط بدانید که موفقیت در تولید محتوا با عادتهایی که در خود ایجاد میکنید شروع میشود، زیرا آنها شما را آماده میکنند تا محتوای بسیار ارزشمندی برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
استودیو خلافیت دادهچین راهکارهای تولید محتوای متنوعی را برای مخاطبین خود فرآهم کرده است.