logo wh

چگونه برای کلمات کلیدی سئو تحقیق کنیم؟

فهرست مطالب

کلمات کلیدی اساس سئو هستند. اگر هیچ کس به دنبال چیزی که شما درباره آن می نویسید، نباشد؛ هرچقدر هم که تلاش کنید هیچ ترافیکی از Google دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل تسلط داشتن در تحقیق کلمات کلیدی برای موفقیت شما در سئو بسیار مهم است. از طرفی هزینه اشتباه کردنتان نیز بسیار زیاد است و در صورت انتخاب اشتباه کلمات کلیدی ، درواقع زمان و منابع خود را هدر داده اید.

البته ما قصد نداریم شما را بترسانیم؛ زیرا علم تحقیق کلیدواژه، علم موشک هوا کردن نیست. در واقع قرار است بیشتر مطالب مربوط به آن را تنها در 20 دقیقه به شما یاد بدهیم. همچنین چند نکتهٔ مهم و چند تصور غلط وجود دارد که بهتر است از آنها آگاه باشید تا  تصمیمات سئوی بهتری بگیرید. پس بیایید شروع کنیم.

قسمت 1: مبانی تحقیق کلمات کلیدی

اگر در زمینه سئو تازه‌کار هستید، احتمالاً از خود می‌پرسید که تحقیق در مورد کلمات کلیدی چیست و چرا اینقدر مهم است. این قسمت پاسخی برای این سؤال شماست؛ بنابراین اگر از قبل در این مورد اطلاع دارید، می‌توانید سراغ قسمت بعدی بروید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی فرایند کشف عبارت‌های جستجوی ارزشمندی است که مشتریان هدف شما در موتورهای جستجویی مانند Google  برای پیداکردن محصولات، خدمات و اطلاعات تایپ می‌کنند.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

اگر در مورد موضوعی که هیچ‌کس آن را جستجو نمی‌کند، صفحه‌ای را منتشر کنید، آن مقاله هیچ ترافیکی از Google (یا سایر موتورهای جستجو) دریافت نخواهد کرد. این همان اشتباهی است که صاحبان بسیاری از وب‌سایت‌ها مرتکب می‌شوند. بر اساس مطالعهٔ ما، 90.63 درصد از صفحات در اینترنت ترافیکی از گوگل دریافت نمی‌کنند. دلیل بخش عمدهٔ این آمار، خطا در انتخاب موضوع و کلمات کلیدی است.

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید برای هر چیزی که می‌خواهید بنویسید، تقاضای جستجو وجود دارد؛ بنابراین، اگر صفحه شما در نهایت رتبه خوبی در گوگل برای کلمه کلیدی موردنظر خود کسب کند، از جریان ثابت بازدیدکنندگان هدفمند آن لذت خواهید برد.

قسمت 2: چگونه ایده برای کلمات کلیدی را پیدا کنیم

تحقیقات کلمات کلیدی از قراردادن خود به‌جای مشتریان شروع می‌شود. از اینکه با چه کلمات و عباراتی می‌توانید راه حلی برای مشکلات خود پیدا کنید؟ سپس آنها را به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs’s Keywords Explorer وصل کنید و هزاران ایدهٔ کلیدی مرتبط با آن را پیدا خواهید کرد. هرچند این یک فرایند ساده است، اما برای انجام آن به دو چیز نیاز دارید:

  1. دانش خوبی از کسب‌وکار خودتان
  2. درک نحوهٔ عملکرد ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

درست همان چیزی که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

1.  ایده‌پردازی برای کلمات کلیدی “بذر (Seed)”

کلمات کلیدی Seed نقطه شروع فرایند تحقیق کلمات کلیدی شما هستند. آنها جایگاه شما را مشخص و به شما کمک می‌کنند تا رقبای خود را شناسایی کنید. هر ابزار تحقیق کلمه کلیدی، یک کلمه کلیدی seed را می‌خواهد که از آن برای ایجاد لیست عظیمی از ایده‌های کلمه کلیدی استفاده می‌کند (در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

اگر از قبل محصول یا کسب‌وکاری دارید که می‌خواهید به‌صورت آنلاین آن را تبلیغ کنید، پیداکردن کلمات کلیدی اولیه برایتان آسان است. کافی  است فقط به این فکر کنید که افراد چه چیزی را در گوگل تایپ می‌کنند تا آنچه را که شما ارائه می‌دهید، پیدا کنید.

برای مثال، اگر قهوه و تجهیزات قهوه‌سازی می‌فروشید، کلمات کلیدی seed شما ممکن است این‌ها باشند:

  • قهوه
  • کاپوچینو
  • فرنچ پرس
  • اسپرسو

توجه داشته باشید که کلمات کلیدی seed لزوماً ارزش هدف‌گیری صفحات وب‌سایت شما را ندارند. همان‌طور که از نام آن پیداست، شما از آنها به‌عنوان “بذر” برای مراحل بعدی فرایند استفاده خواهید کرد؛ بنابراین زیاد لازم نیست روی کلمات کلیدی اولیه خود وسواس داشته باشید. تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا آنها را مشخص کنید و به‌محض پیداکردن تعداد انگشت شماری از ایده‌های مرتبط با موضوع وب‌سایتتان، به مرحله بعدی بروید.

2. ببینید رقبای شما برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کنند

نگاه‌کردن به اینکه در حال حاضر کدام کلمات کلیدی، ترافیک را برای رقبای شما ایجاد می‌کنند معمولاً بهترین راه برای تسریع روند تحقیق کلمات کلیدی شما است. اما باید ابتدا رقبایتان را شناسایی کنید و اینجاست که لیست ایده‌های کلمات کلیدی به کارتان می‌آید. کافی است یکی از کلمات کلیدی اولیه خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه سایتی در صفحه اول رتبه‌بندی می‌شود.

اگر هیچ یک از وب‌سایت‌های دارای رتبه برتر برای کلمات کلیدی seed شما، نتیجه‌ای شبیه سایت شما ندارد، باید کلمات کلیدی خاص‌تری را جستجو کنید. برای مثال، اگر تجهیزات قهوه‌سازی را در وب‌سایت خود می‌فروشید، ممکن است رقبای واقعی‌تری را در نتایج جستجو برای «کاپوچینو ساز» به‌جای «کاپوچینو» بیابید. این به این دلیل است که اکثر فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی مانند فروشگاه شما برای کاپوچینو ساز و وبلاگ‌ها برای کاپوچینو، رتبه‌بندی می‌شوند.

هنگامی که یک وب‌سایت رقیب را پیدا کردید که با این شرایط مطابقت داشت، باید آن را به یک ابزار هوشمند رقابتی مانند Ahrefs’ Site Explorer متصل کنید تا بررسی کنید کدام صفحات بیشترین ترافیک را برای آن به ارمغان آورده‌اند و چه کلمات کلیدی را هدف قرار داده‌اند.

پس از تکرار این فرایند با تعدادی از رقبای خود، با لیست قابل‌توجهی از کلمات کلیدی مرتبط مواجه خواهید شد. شاید حس کنید در اینجا کار شما تمام شده؛ اما شما تازه اول راه هستید!

اینکه آیا این ایده‌های صرفاً اطلاعاتی هستند (مثلاً مقالات وبلاگ) یا دارای هدف تجاری‌اند (مثل صفحات فروش محصول)، چیزی است که ما در مراحل بعدی فرایند تحقیق کلمه کلیدی خود تعیین خواهیم کرد. در حال حاضر، کار شما فقط این است که تا جایی که می‌توانید ایده‌های کلیدی مرتبط را جمع‌آوری کنید.

این روند را برای هر تعداد از رقبایی که می‌توانید تکرار کنید. ahrefs یک گزارش مفید در Site Explorer دارد که به شما کمک می‌کند تعداد بیشتری از آنها را کشف کنید و «Competing Domains» نام دارد  که وب‌سایت‌های مشابهی را که وارد کرده‌اید بر اساس کلمات کلیدی رایجی که در گوگل رتبه‌بندی می‌شوند به شما نشان می‌دهد.

3. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

رقبا می‌توانند منبع خوبی برای کسب ایده‌های کلمات کلیدی باشند. اما به‌احتمال زیاد کلمات کلیدی زیادی وجود دارد که هنوز رقبای شما آنها را پوشش نداده‌اند. شما می‌توانید این موارد را با استفاده از ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی پیدا کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی همه به یک‌شکل کار می‌کنند. شما یک کلمه کلیدی seed را وارد می‌کنید و آنها ایده‌های کلمه کلیدی را از پایگاه‌داده خود را بر اساس آن بیرون می‌آورند. Google Keyword Planner (به‌اختصار GKP) تا حدودی شناخته‌ترین ابزار کلمات کلیدی است که استفاده از آن رایگان است. البته برای افرادی ساخته شده است که می‌خواهند تبلیغات پولی را در گوگل نمایش دهند، اما می‌توان از آن برای یافتن کلمات کلیدی برای سئو نیز از آن استفاده کنید. در اینجا چند ایدهٔ کلمه کلیدی داریم که GKP برای کلمه کلیدی seed “قهوه” داده است:

توجه به این نکته مهم است که GKP می‌تواند ایده‌هایی برای کلمات کلیدی پیدا کند که لزوماً حاوی کلمه کلیدی اولیه شما نیستند. برای مثال کلمه کلیدی “percolator” را در نظر بگیرید. تا یک قهوه‌ساز حرفه‌ای نباشید، نمی‌فهمید این کلمه به قهوه مربوط می‌شود. این گزینه GKP  را به ابزاری کاملاً مفید جهت کشف ایده‌های کلمات کلیدی غیر بدیهی تبدیل می‌کند.

و هر زمان که کلمه کلیدی جالبی مانند آن را کشف کردید، سعی کنید از آن به‌عنوان کلمه کلیدی جدید خود استفاده کنید و ببینید چه نوع ایده‌های کلیدی جدیدی از آن به دست خواهید آورد. به‌جز Keyword Planner، چندین ابزار رایگان دیگر برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که اگر به‌تازگی شروع به کار کرده‌اید براید شما مناسب هستند، اما بعدا متوجه خواهید شد که از نظر داده و عملکرد بسیار محدود هستند. بنابراین، اگر تصمیم دارید که به افزایش ترافیک جستجو در وب‌سایت خود بپردازید، می‌توانید از رایگان بودنشان صرف‌نظر کرده و از یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی “حرفه‌ای” استفاده کنید. (مانند اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs)

بیایید تعدادی از کلیدواژه های اولیه خود را وارد کنیم و ببینیم چه تعداد ایده برای کلمه کلیدی به ما می دهد:

3.9 میلیون کلمه کلیدی! هیچ ابزار رایگانی به شما اجازه نمی‌دهد با چنین تعدادی از ایده‌های کلیدواژه کار کنید. ممکن است کار با تعداد زیادی از کلمات کلیدی سخت به نظر برسد که سخت هم هست! اما نگران نباشید در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه آنها را با همین ابزار کمتر کنید. البته اول اجازه دهید به طور خلاصه تفاوت بین دو نوع اصلی ایده کلمه کلیدی را که در Keywords Explorer  داریم، توضیح دهیم.

تطبیق کلمه

این گزارش فقط ایده‌های کلیدواژه‌ای را به شما نشان می‌دهد که حاوی کلمات کلیدی اصلی شماست و دو حالت دارد: (تطبیق کلمه) و (تطبیق عبارت)

تطبیق کلمه (Terms match) ایده‌های کلیدواژه‌ای را نشان می‌دهد که شامل همه کلمات کلیدواژه بذر شماست، اما صرف‌نظر از اینکه دقیقاً کجا و به چه ترتیبی هستند؛ بنابراین اگر کلمه کلیدی دانهٔ ما «دستگاه قهوه» باشد، کلمه‌های کلیدی زیر را دریافت می‌کنیم:

  • دستگاه فروش قهوه
  • قهوه فروشی دستگاه

اما تطبیق عبارت (Phrase match) فقط ایده‌های کلیدواژه‌هایی را برمی‌گرداند که کلمات کلیدواژه اصلی شما را دقیقاً به همان ترتیبی که وارد کرده‌اید، دارند. به‌عنوان‌مثال:

  • بهترین دستگاه قهوه ساز
  • دستگاه قهوه ساز با آسیاب

اصطلاحات مرتبط

این گزارش ایده‌های کلیدواژه‌ای را نشان می‌دهد که لزوماً حاوی کلمات کلیدی اصلی شما نیستند و مجدداً دارای دو حالت‌اند: 1. همچنین رتبه‌بندی شده برای (Also rank for) 2. همچنین صحبت شده است در مورد (Also talk about)

Also rank for عبارت‌های جستجو را به شما نشان می‌دهد که صفحات با رتبه برتر برای کلمه کلیدی seed شما، برای آنها نیز رتبه‌بندی می‌شوند.

Also talk about کلمات و عباراتی را به شما نشان می‌دهد که در اغلب صفحات با رتبه برتر مربوط به کلمات کلیدی اولیه شما، ذکر شده‌اند.

4.  جایگاه خود را مطالعه کنید

هرچند تمام چیزهایی که تابه‌حال گفتیم برای ایجاد تعداد نامحدودی از ایده‌های کلیدواژه کافی است؛ اما درعین‌حال، این فرایند به‌نوعی شما را محدود نیز نگه می‌دارد! می‌توانید این مشکل را با رفتن به مکان‌هایی که مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند حل کنید (مثل: انجمن‌های صنعتی، گروه‌ها، سایت‌های پرسش‌وپاسخ  و مطالعه مکالمات آنها). برای درک بهتر یک مثال را بررسی کنیم:

با یک بررسی سریع در Keywords Explorer این عبارت جستجو را پیدا کردیم: ” aeropress coffee to water ratio” که فقط 150 جستجو در ماه دریافت می‌کند، اما درعین‌حال این موضوع 42 رأی مثبت در Reddit به دست آورده که به این معناست که مردم واقعاً این اطلاعات را مفید می‌دانند. به‌علاوه، محتوای آن می‌تواند پایه‌ای برای محتوای آیندهٔ ما باشد.

به‌غیراز مرور انجمن‌های صنعتی، مشتریان فعلی شما نیز می‌توانند منبع خوبی برای ایده‌های کلیدواژه باشند؛ بنابراین دفعه بعد که با آنها صحبت می‌کنید، به یاد داشته باشید که به زبانی که استفاده می‌کنند و سؤالات رایجی که می‌پرسند توجه کنید. این ممکن است شما را به ایده‌های کلیدی اصلی برای وب‌سایتتان هدایت کند.

قسمت 3: نحوه تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی

دسترسی به میلیون‌ها ایده کلیدواژه خوب است. اما چگونه می‌توان فهمید که کدام یک بهترین است؟ به‌هرحال چک کردن تک‌تک آنها به‌صورت دستی تقریباً غیرممکن خواهد بود. راه‌حل ساده است: از معیارهای سئو برای محدودکردن و جداکردن خوب از بد، قبل از افزودن آنها به لیست کلمات کلیدی خود استفاده کنید. برای درک بهتر بیایید چهار معیار کلیدواژه را که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید، بررسی کنیم.

حجم جستجو

حجم جستجو، میانگین تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در ماه جستجو می‌شود را به شما می‌گوید. به‌عنوان‌مثال، «donald trump » تنها در ایالات متحده حجم جستجوی ماهانه 3.1 میلیون دارد.

چهار نکته مهم در مورد اندازه‌گیری حجم جستجو وجود دارد:

  1. نشان‌دهندهٔ تعداد جستجوها است، نه تعداد افرادی که جستجو کرده‌اند: مواردی وجود دارد که ممکن است فردی یک کلمه کلیدی را چندین بار در ماه جستجو کند (به‌عنوان‌مثال، “آب‌وهوا در ایران”). همه این اتفاقات به حجم جستجوی آن کلمه کلیدی کمک می‌کند، حتی اگر یک شخص تکراری باشد.
  2. اگر برای آن رتبه‌بندی کنید، با تعداد بازدیدهایی که برای شما ارسال می‌کند، برابری نمی‌کند: حتی اگر بتوانید رتبه 1 را در رتبه‌بندی کسب کنید، ترافیک شما از آن کلمه کلیدی به‌ندرت از 30 درصد حجم جستجوی آن فراتر می‌رود. آن هم درصورتی‌که شما خوش‌شانس باشید.
  3. یک میانگین سالانه است: اگر در ماه دسامبر 120 هزار جستجو برای کلمه کلیدی وجود داشته باشد و در 11 ماه باقی‌مانده از سال هیچ جستجوی وجود نداشته باشد، حجم جستجوی ماهانه گزارش شده آن 10 هزار (120 هزار/12 ماه) خواهد بود.
  4. برای یک کشور خاص است: ابزارهای کلیدواژه اغلب حجم جستجو را برای کشور انتخابی نمایش می‌دهند. اما برخی از آنها همچنین گزینه‌ای برای نشان‌دادن حجم جستجوی جهانی دارند که مجموع حجم جستجو در تمام کشورها است.

تقریباً هر ابزار تحقیق کلمه کلیدی، دارای یک فیلتر حجم جستجو است که به شما امکان می‌دهد روی ایده‌های کلمه کلیدی با طیف خاصی از محبوبیت تمرکز کنید. این قابلیت دو کاربرد دارد:

  1. فیلترکردن کلمات کلیدی با حجم بسیار بالا: اگر سایت شما جدید است، احتمالاً نمی‌خواهید وقت خود را برای جستجوی کلمات کلیدی با بیش از 10 هزار جستجوی ماهانه تلف کنید؛ زیرا بسیار رقابتی هستند.
  2. فیلترکردن خاص برای کلمات کلیدی با حجم پایین: شاید بخواهید کلمات کلیدی غیررقابتی و کم‌حجم را پیدا کنید که به‌راحتی می‌توانید کمی ترافیک از آنها کسب کنید. اینها اغلب به‌عنوان “کلمات کلیدی دم بلند” نامیده می‌شوند.

هرچند کلمات کلیدی دم بلند یک نام‌آشنا در سئو هستند؛ اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد هیچ‌کس نمی‌خواهد دنبال یک کلمه کلیدی برود مگر اینکه بداند حداقل صدها جستجو در ماه داشته دارد. چه رسد به وقتی که بداند حجم جستجوی آن صفر است.

اگر برای کلمات کلیدی “حجم صفر” رتبه‌بندی کنید، تعداد کمی بازدیدکننده در ماه برای شما به همراه خواهند داشت. اما موضوع این است که آنها جمع می‌شوند! اگر صد مقاله با قراردادن چنین کلمات کلیدی منتشر کنید، کل ترافیک سالانه شما ممکن است به چند هزار بازدیدکننده بسیار هدفمند تبدیل شود. نادیده‌گرفتن کلمات کلیدی با حجم کم جستجو، اشتباه رایج تازه‌کارها است. آنها به‌اندازه همتایان پربازدید خود مفید هستند، زیرا آنها خاص‌ترند و اغلب ارزش تجاری بالایی دارند.

نکته مهم دیگری که باید در مورد حجم جستجو به‌خاطر بسپارید این است که ممکن است از ابزاری به ابزار دیگر کمی متفاوت باشد. به این دلیل که هر ابزاری آن را به روش‌های مختلفی محاسبه و به‌روز می‌کند. در مجموع، حجم جستجو یک معیار بسیار مهم در سئو است.

پتانسیل ترافیک

حجم جستجوی ایالات متحده برای دو کلمهٔ کلیدی زیر تقریباً برابر است:

این بدان معناست که میزان ترافیک جستجویی که ممکن است از هدف قراردادن هر یک از آنها به دست آورید نیز باید تقریباً برابر باشد، درست است؟ نه لزوماً!

بیایید صفحات رتبه برتر را برای هر یک از این کلمات کلیدی انتخاب کنیم و میزان ترافیک جستجوی آنها در ایالات متحده را با هم مقایسه کنیم.

معلوم می‌شد که یکی از این صفحات در واقع تقریباً 5 برابر بیشتر از دیگری ترافیک جستجو دریافت می‌کند. می‌پرسید چطور ممکن است؟ خوب، صفحات وب فقط برای یک کلمه کلیدی در گوگل رتبه‌بندی نمی‌شوند. اگر به دو تصویر بالا بادقت نگاه کنید، خواهید دید که صفحهٔ “صفحه فروش” در گوگل با 55 کلمه کلیدی رتبه‌بندی شده است (قسمت “کلیدواژه‌های ارگانیک” را بررسی کنید). درحالی‌که صفحهٔ «ارسال وب‌سایت به موتورهای جستجو» در مجموع برای 406 کلمه کلیدی مختلف در گوگل رتبه‌بندی می‌شود. در زیر برخی از آنها آورده شده (همان‌طور که در گزارش کلمات کلیدی ارگانیک در Site Explorer مشاهده کردید):

هر پرسشی را که جهت سرچ در ذهن داشته باشید، افراد مختلف ممکن است آن را به‌گونه‌ای متفاوت بیان ‌کنند، درحالی‌که اساساً همه به دنبال یک چیز هستید. اما گوگل آن‌قدر باهوش است که این موضوع را درک کند.  بنابراین، صفحات را برای همهٔ این عبارت‌های سرچ شده به یک صورت رتبه‌بندی می‌کند.

ما این پدیده را در قبلاً مطالعه کردیم و معلوم شد که حتی یک صفحه ​​رتبه متوسط نیز برای حدود هزار کلمه کلیدی مشابه رتبه‌بندی می‌شود. این بدان معنی است که شما نباید کورکورانه به حجم جستجوی یک کلمه کلیدی تکیه کنید. کاری که شما باید انجام دهید این است که صفحات با رتبه بالا را برای آن کلمه کلیدی بررسی کنید و ببینید که در مجموع چه میزان ترافیک جستجو را از همه تغییرات آن کلمه کلیدی، دریافت می‌کنند. (منظور معادل‌های کلمهٔ کلیدی است)

سختی کلمه کلیدی

متخصصان باتجربه سئو معمولاً به‌صورت دستی، سختی رتبه‌بندی هر کلمه کلیدی را می‌سنجند؛ یعنی با مشاهده نتایج جستجو برای هر کلمه کلیدی و تجزیه‌وتحلیل آنها. آنها عوامل مختلفی را برای قضاوت در مورد سخت یا آسان بودن رتبه‌بندی آن در نظر می‌گیرند، مانند:

  • هدف جستجو
  • عمق محتوا، ارتباط، تازگی، اقتدار
  • تعداد (و کیفیت) بک‌لینک‌ها
  • رتبه‌بندی دامنه
  • ویژگی‌های  SERP

این فرایند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی در اینجا مهم است و چه چیزی مهم نیست وجود ندارد. ممکن است یک نفر معتقد باشد که رتبه‌بندی دامنه مهم است و دیگری ممکن است معتقد باشد که ارتباط نقش بیشتری دارد.

نظرات همچنین ممکن است بسته به نوع عبارت جستجویی که تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، متفاوت باشد؛ زیرا برای انواع مختلف سؤالات، گوگل چیزهای مختلفی را ترجیح می‌دهد. همه اینها، کار را برای سازندگان ابزار سئو کمی دشوار می‌کند؛ زیرا آنها سعی می‌کنند مفهوم پیچیده رتبه‌بندی سختی را به یک عدد دورقمی ساده تقلیل دهند.

اما پس از صحبت با بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای در مورد سیگنال‌هایی که در امتیاز سختی کلیدواژه (KD) باید لحاظ شود، متوجه شدیم که همه حداقل در یک چیز اتفاق‌نظر دارند: بک‌لینک‌ها برای رتبه‌بندی بسیار مهم هستند؛ بنابراین، در پایان، ما تصمیم گرفتیم امتیاز دشواری کلمه کلیدی (KD) خود را بر اساس تعداد وب‌سایت‌های منحصربه‌فردی که به 10 صفحه رتبه‌بندی برتر پیوند دارند، قرار دهیم.

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، KD مربوط به تعداد حدودی از وب‌سایت‌های پیونددهنده‌ای است که صفحه شما برای رتبه‌بندی در بین 10 سایت برتر نیاز دارد. البته این تعداد تخمینی از تعداد وب‌سایت‌های پیوند دهنده‌ای نیست که برای رسیدن به رتبهٔ 1 نیاز دارید. بلکه میزانی است که برای قرارگرفتن بین 10 رتبه برتر نیاز دارید و رسیدن به رتبهٔ 1 نبردی کاملاً متفاوت است.

بسیاری از افراد با تنظیم فیلتر از 0 تا 10 و صرفاً تمرکز کردن بر روی ایده‌های کلیدواژه آسان، از متریک KD سوءاستفاده می‌کنند. اما در اینجا دلایلی را برای اجتناب از این کار آورده‌ایم:

  1. شما باید زودتر به دنبال کلمات کلیدی با KD بالا بروید: برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی با KD بالا به بک‌لینک‌های زیادی نیاز دارید که این کار زمان و منابع زیادی را می‌طلبد؛ بنابراین هر چه زودتر شروع کنید، زودتر به آنجا خواهید رسید.
  2. به کلمات کلیدی با KD بالا به‌عنوان فرصت‌هایی برای پیوند نگاه کنید: این واقعیت که صفحات با رتبه بالا برای برخی از کلمات کلیدی دارای تعداد زیادی بک‌لینک هستند، نشانه‌ای از باارزش بودن آنها برای لینک است. اگر محتوایی پربار در مورد موضوع خود بگذارید، احتمال زیادی هست که افراد زیادی به شما لینک دهند.

حرف اصلی این است که KD  به وجود نیامده تا شما را از هدف قراردادن کلمات کلیدی خاص باز دارد. بلکه قرار است به شما کمک کند تا درک کنید که برای رتبه‌بندی یک جستار معین چه چیزی لازم است و لینک‌دهی چقدر ارزش دارد.

در نهایت بدانید که همیشه باید کلمات کلیدی را قبل از دنبال‌کردن آنها به‌صورت دستی ارزیابی کنید و برای تصمیم‌گیری نهایی خود فقط به میزان سختی ابزارها اعتماد نکنید. هیچ امتیاز واحدی نمی‌تواند پیچیدگی الگوریتم رتبه‌بندی گوگل را به یک عدد تقلیل دهد. پس مراقب سازندگان ابزاری باشید که ادعایی غیر از این  دارند.

هزینه به‌ازای هر کلیک  (CPC)

هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان چقدر حاضرند برای یک کلیک بر روی تبلیغی که در بالای نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود، بپردازند. این بیشتر یک معیار برای تبلیغ‌کنندگان است تا SEO کارها، اما می‌تواند به‌عنوان یک معیار مفید برای ارزش یک کلمه کلیدی باشد.

به‌عنوان‌مثال، کلمه کلیدی “نرم‌افزار مدیریت پروژه” دارای CPC بسیار بالایی معادل 30 دلار است. این به این دلیل است که به نظر می‌رسد افرادی که آن را جستجو می‌کنند به دنبال محصولی برای خرید هستند.

اما این یک داستان متفاوت برای “متدولوژی‌های مدیریت پروژه” است. این به‌وضوح یک جستجوی اطلاعاتی است، یعنی احتمال فروش نرم‌افزار مدیریت پروژه شما به این افراد زیاد نیست؛ بنابراین CPC  آن بسیار پایین‌تر و 6 دلار است.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد CPC بدانید این است که نسبت به حجم جستجو بسیار فرار است. یعنی با اینکه تقاضای جستجو برای اکثر کلمات کلیدی تقریباً هر ماه ثابت است اما CPC  آنها می‌تواند هر لحظه تغییر کند، زیرا شرکت‌های بیشتری برای آنها تبلیغات نمایش می‌دهند.

این بدان معنی است که مقادیر CPC که در ابزارهای مختلف سئو مشاهده می‌کنید، صرفاً متعلق به آن زمان هستند و دقیق نیستند. اگر می‌خواهید داده‌های CPC را در زمان واقعی دریافت کنید، توصیه می‌شود از AdWords استفاده کنید.

قسمت 4: چگونه کلمات کلیدی را هدف قرار دهیم

یک گام بسیار مهم در تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی، شناسایی نوع صفحه‌ای است که باید ایجاد کنید تا شانس خود را برای رتبه‌بندی به حداکثر برسانید. می‌توانید از آن صفحه برای هدف قراردادن گروهی از کلمات کلیدی مرتبط به یکباره استفاده کنید و یا چند صفحه اضافی ایجاد کنید تا برخی از کلمات کلیدی را به‌صورت جداگانه هدف قرار دهید. بیایید بررسی کنیم که چگونه این چیزها را تعیین کنید.

1. موضوع مادر (Parent Topic) را مشخص کنید

بیایید بگوییم که شما کلمات کلیدی زیر را در لیست خود دارید:

به نظر می‌رسد همهٔ این سؤالات سرچ شده در مورد یک موضوع صحبت می‌کنند: “whipped coffee“. اما آیا این بدان معناست که یک صفحه می‌تواند رتبه خوبی برای همهٔ این کلمات کلیدی داشته باشد؟ یا لازم است صفحات جداگانه‌ای ایجاد کنید تا هر یک از آنها را جداگانه هدف قرار دهید؟ پاسخ این سؤالات تا حد زیادی به نحوه مشاهده این کلمات کلیدی توسط گوگل بستگی دارد.

آیا همهٔ این‌ها را به‌عنوان بخشی از همان موضوع اصلی می‌بیند؟ یا آنها را به‌عنوان موضوعاتی جداگانه می‌بیند؟ با جستجوی تک‌تک این کلمات کلیدی و مقایسه نتایج جستجو می‌توانید به این موضوع پی ببرید. به‌عنوان‌مثال، بیایید نتایج جستجوی کلمه کلیدی ” whipped coffee” را با ” whipped coffee recipe” مقایسه کنیم:

صفحات رتبه برتر برای هر دو کلمه کلیدی تقریباً یکسان هستند. این بدان معناست که گوگل عبارت جستجوی « whipped coffee recipe» را به‌عنوان یک موضوع فرعی از یک سؤال عمومی‌تر، «whipped coffee» می‌بیند. بنابراین می‌توانید هر دو کلمه کلیدی را با یک صفحه رتبه‌بندی کنید. اکنون بیایید نتایج جستجوی ” whipped coffee” را با ” whipped coffee without sugar” مقایسه کنیم:

این بار، مطلقاً همپوشانی بین دو SERP وجود ندارد. این بدان معناست که “whipped coffee without sugar” بخشی از یک موضوع گسترده‌تر ” whipped coffee” نیست (حداقل از نظر گوگل). این بدان معناست که اگر می‌خواهید هر دوی این کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، باید دو صفحه جداگانه ایجاد کنید.

هرچند مقایسه نتایج جستجو برای درک میزان ارتباط کلمات کلیدی و اینکه آیا باید برایشان صفحه‌ای جدا ساخت است مؤثر به نظر برسد؛ اما انجام این کار برای صدها کلمه کلیدی بسیار زمان‌گیر است.

به همین دلیل است که ahrefs یک ویژگی مفید را در Keywords Explorer ایجاد کرده، که به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که آیا کلمه کلیدی موردنظر شما بخشی از یک موضوع گسترده‌تر است یا به‌جای آن، شایسته یک صفحه اختصاصی برای خودش است که آن را موضوع مادر یا Parent Topic می‌نامد:

روشی که موضوع اصلی یک کلمه کلیدی را شناسایی می‌کند بسیار ساده است. صفحهٔ رتبه ۱ را برای آن کلمه کلیدی و اینکه آیا جستجوی محبوب‌تری در آن وجود دارد می‌کند؛ بنابراین برای کلمه کلیدی ” whipped coffee recipe“، تشخیص داده است که صفحهٔ رتبه 1 آن، برای کلمه کلیدی محبوب‌تری یعنی “whipped coffee” نیز در بالاترین رتبه قرار دارد. درست برخلاف کلمه کلیدی “whipped coffee without sugar” که معلوم شد خودش یک موضوع مادر است.

قابلیت Parent Topic برای گروه‌بندی لیست‌های بزرگ کلمات کلیدی به شاخه‌های موضوعی بسیار مفید است. اما توصیه نمی‌کنیم که کورکورانه آن را دنبال کنید. به‌عنوان‌مثال در اسکرین‌شات بالا،Keywords Explorer  می‌گوید که عبارت جستجوی ” what is whipped coffee” زیرمجموعه‌ای از ” whipped coffee” است. این بدان معناست که اگر می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید، نیازی به ایجاد یک صفحه اختصاصی ندارید. اما بیایید نگاهی به صفحات با رتبه برتر کلمه کلیدی ” what is whipped coffee” بیندازیم:

درست در موقعیت شماره 3، صفحه‌ای را می‌بینیم که دقیقاً برای هدف قراردادن عبارت جستجوی خاص ” what is whipped coffee” بهینه شده است. درحالی‌که صفحات بالا و پایین آن در واقع یک اصطلاح کلی‌تر را هدف قرار می‌دهند: ” whipped coffee recipe”

بنابراین، اگر احساس می کنید که یک موضوع فرعی خاص واقعاً شایسته یک صفحه اختصاصی است، ریسک کنید و اینکار را انجام دهید! ممکن است نتیجه ی خوبی بدهد.

2.  هدف جستجو را مطالعه کنید

فرض کنید کلمات کلیدی زیر را در لیست خود دارید:

اکنون باید بدانید که کدام‌یک باید به بهترین شکل در مقالات اطلاعاتی وبلاگ مورد هدف قرار گیرد و کدام در صفحات محصول یا دسته‌بندی باشند. برای برخی از کلمات کلیدی، این امر بدیهی است. شما یک صفحه محصول برای “نحوه دم کردن قهوه سرد” ایجاد نمی‌کنید؛ زیرا جستجوگران به‌وضوح به دنبال یک آموزش هستند.

اما در مورد کلمه کلیدی مانند “arabica coffee” چطور؟ آیا جستجوگران اطلاعات می‌خواهند یا می‌خواهند آن را خریداری کنند؟ در سئو به این می‌گوییم مطالعهٔ هدف جستجو. احتمالاً گوگل راه‌هایی برای شناسایی آنچه که جستجوگران می‌خواهند هنگام سرچ هر عبارت مشخصی ببینند، دارد. هر صفحه‌ای که هدف جستجو را به بهترین نحو برآورده کند به جایگاه بالاتری در نتایج جستجو می‌رود؛ بنابراین می‌توانید هدف جستجوی برخی از کلمات کلیدی را با نگاه‌کردن به صفحات با رتبه برتر آن بفهمید. بیایید به SERP برای ” arabica coffee” نگاه کنیم:

در اینجا ما هر دو حالت را داریم: صفحات اطلاعاتی و فروشگاه‌های آنلاین. در سئو، ما به این هدف جستجوی شکسته می‌گوییم. این بدان معناست که می‌توانید این کلمه کلیدی را با هر یک از این دو نوع صفحه، رتبه‌بندی کنید. اما مشخص‌کردن هدف جستجوی مناسب به شناسایی نوع صفحه مناسب برای یک جستجوی خاص ختم نمی‌شود. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید متغیرهای زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع: پست وبلاگ، صفحه محصول، صفحه دسته، صفحه فرود و غیره.
  • فرمت: راهنما، فهرست، اخبار، بررسی، مقایسه و غیره.
  • دیدگاه: زاویه دید منحصربه‌فرد شما در یک موضوع مشخص

در اینجا یک مثال خوب از دیدگاه محتوای غالب آورده شده است. در نتایج جستجو برای ” how to make latte”، شخصی بر روی تهیه یک لاتهٔ بی‌نقص تمرکز کرده است، درحالی‌که شخص دیگری تصمیم گرفته است که نحوه انجام آن را بدون دستگاه اسپرسوساز به اشتراک بگذارد.

اما اگر این دیدگاه را برای مقاله خود امتحان کنید چه می‌شود: «How to Make a Latte Like Gordon Ramsay». شاید برخی افراد این را بهتر از “بی‌نقص” بدانند و روی صفحه شما کلیک کنند؟

اگر نظریهٔ محکمی در مورد هدف جستجوی یک عبارت معین دارید؛ اما به نظر می‌رسد هیچ یک از صفحات رتبه برتر آن را دنبال نمی‌کنند، به شهود خود فرصت دهید. ممکن است Google به آن فرصت دهد و آن را به برخی از جستجوگران نشان دهد و اگر آنها آن را دوست داشته باشند، صفحه جایگاه خود را در SERP حفظ می‌کند.

قسمت 5: نحوهٔ اولویت‌بندی کلمات کلیدی

اولویت‌بندی فهرست کلمات کلیدی و تصمیم‌گیری در مورد جایی که ابتدا باید تلاش خود را سرمایه‌گذاری کنید، احتمالاً ساده‌ترین و شخصی‌ترین بخش فرایند تحقیق کلمات کلیدی است. فقط مواردی وجود دارند که باید آنها در نظر گرفت:

  • پتانسیل ترافیک پیش‌بینی‌شدهٔ این کلمه کلیدی چقدر است؟
  • سختی رتبه‌بندی چیست؟ با چه کسی رقابت می‌کنید؟
  • برای ایجاد یک صفحه عالی چه چیزی لازم است؟ آیا شما از قبل یکی دارید و باید بهبود یابد؟
  • ارزش تجاری این کلمه کلیدی چیست؟ از رتبه‌بندی برای آن چه چیزی بدست می‌آورید؟

آخرین نکته بسیار مهم است. هرچند حجم جستجو، پتانسیل ترافیک، سختی رتبه‌بندی و هدف جستجو همه مهم هستند، اما در نظر بگیرید که چه رتبه‌ای برای این کلمه کلیدی و برای کسب‌وکار شما ارزش دارد.

چگونه پتانسیل تجاری یک کلمه کلیدی را بسنجیم

بسیاری از بازاریابان ارزش یک کلمه کلیدی را با کشیدن نقشهٔ سفر خریدار، یعنی فرایندی که افراد قبل از خرید طی می‌کنند، بررسی می‌کنند. عقل سلیم می‌گوید هر چه افراد ابتدای مسیرخود باشند، احتمال خریدشان کمتر است. در اینجا یک چارچوب سفر خریدار آمده است:

  • بالای قیف (TOFU): مردم به دنبال اطلاعات کلی در مورد موضوع هستند.
  • وسط قیف (MOFU): مردم در حال تحقیق در مورد راه‌حل‌های موجود برای مشکل خود هستند.
  • پایین قیف(BOFU) : مردم به دنبال خرید یک محصول یا خدمات خاص هستند.

کلمات کلیدی TOFU معمولاً حجم جستجوی بالایی دارند؛ اما نرخ تبدیل پایینی دارند (مثلاً “تحقیق کلمات کلیدی” که 5700 جستجو ماهانه دارد). درحالی‌که کلمات کلیدی BOFU بسیار سودآور هستند، اما حجم جستجوی آنها بسیار کمتر است (به‌عنوان‌مثال، “بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی” که 800 جستجو ماهانه دارد). البته ما فکر می‌کنیم که این نوع چارچوب نسبتاً محدود و حتی گمراه‌کننده است. در اینجا سه ​​دلیل برای این ادعا آورده‌ایم:

  • اولاً این واقعیت که شخصی به دنبال یک اصطلاح TOFU مانند “تحقیق کلمات کلیدی” است به این معنی نیست که شما نمی‌توانید محصول خود را برای آن تبلیغ کنید.
  • دوم این که اختصاص دادن یک برچسب قطعی TOFU، MOFU یا BOFU به هر کلمه کلیدی بسیار چالش‌برانگیز است؛ زیرا همه چیز همیشه آن‌قدر واضح نیست. به‌عنوان‌مثال، “بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی” می‌تواند یک کلمه کلیدی MOFU یا BOFU نیز برای ما باشد. پس به این بستگی دارد که شما چه‌طور به آن نگاه کنید.
  • سوم این که برخی از بازاریابان تعریف خود از TOFU را به حدی گسترش می‌دهند که در نهایت موضوعات کاملاً نامرتبط را پوشش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، افراد حاضر در HubSpot مقالاتی نوشته‌اند که کلمات کلیدی زیر را هدف قرار داده‌اند: «جملات معروف»، «بازی‌های یخ‌شکن» و از همه خنده‌دارتر، «اموجی شانه بالا انداختن».

Ahrefs، یک راه برای تعیین ارزش تجاری یک کلمه کلیدی ایجاد کرده است که آن را «پتانسیل کسب‌وکار» می‌نامد. بدین صورت که با یک امتیاز ساده از 0 تا 3  نشان می‌دهد چقدر آسان خواهد بود که محصول خود را در حین پوشش یک کلمه کلیدی معین ارائه کنیم.

ابتدا باید روی کدام کلمات کلیدی کار کنید؟

متأسفانه، هیچ پاسخ مستقیمی برای این سؤال وجود ندارد. همان‌طور که سئوکاران می‌گویند “این بستگی دارد: “

  • آیا روی یک وب‌سایت کاملاً جدید کار می‌کنید یا یک کسب‌وکار از پیش تأسیس شده؟
  • آیا شما تنها یک بازاریاب هستید یا تیم بزرگی را مدیریت می‌کنید؟
  • آیا شما مسئول تبدیل‌های واقعی یا ارائه سرنخ‌های جدید به تیم فروش هستید؟
  • چقدر سریع به نشان‌دادن نتایج نیاز دارید؟

تحقیق کلمات کلیدی عملی برای متعادل کردن شرایط منحصربه‌فرد شما با مجموعه‌ای از معیارها و مفاهیم است که ما به‌تازگی به آنها پرداختیم: پتانسیل ترافیک، دشواری کلمه کلیدی، پتانسیل تجاری و هدف جستجو.

در برخی مواقع، کار شما این خواهد بود که تاحدامکان بیشترین ترافیک را با بالاترین سرعت ممکن به دست آورید که این عملیات به یافتن کلمات کلیدی با حجم بالا و سختی کم ختم می شود. در مواقع دیگر، باید روی سرنخ‌ها یا تبدیل‌ها تمرکز کنید که در این صورت پتانسیل تجاری مهم‌ترین معیاری است که باید روی آن متمرکز شوید.

تحقیق کلمات کلیدی فرایند یافتن کلمات کلیدی “راحت برای رتبه‌بندی” نیست. این فرایند یافتن کلمات کلیدی است که بیشترین ارتباط را با کسب‌وکار شما دارند. همچنین باید اهداف رتبه‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشید. اگر فقط روی اهداف کوتاه‌مدت تمرکز کنید، هرگز برای پردرآمدترین کلمات کلیدی رتبه کسب نخواهید کرد و اگر فقط بر روی اهداف میان‌مدت و بلندمدت تمرکز کنید، سال‌ها طول می‌کشد تا هر نوع ترافیکی را به دست آورید.

قسمت 6: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق در مورد کلیدواژه بدون ابزارهای تخصصی عملاً غیرممکن است پس اگر تازه شروع به کار کرده‌اید یا بودجه کمی دارید، در اینجا چند ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی برای شما وجود دارد:

  • کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console): تمام عبارت‌های جستجویی را که وب‌سایت شما در حال حاضر برای آنها رتبه‌بندی می‌شود و از آنها کلیک دریافت می‌کند را نشان می‌دهد.
  • Ahrefs Webmaster Tools: یک طرح رایگان که بسیار شبیه به کنسول جستجوی گوگل است. اما به‌غیراز اینکه نشان می‌دهد که وب‌سایت شما برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می شود، میزان سختی کلمات کلیدی (KD) را نیز به شما نشان می‌دهد.
  • Google Keyword Planner: این ابزاری است برای کسانی که می‌خواهند تبلیغاتشان را در گوگل اجرا کنند. اما سئوکارها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • مولد کلمات کلیدی (Keyword Generator): ابزار رایگان ahrefs برای تولید ایده‌های کلیدواژه.
  • جستجوگر سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty Checker): ابزار رایگان ahrefs برای بررسی درجه سختی یک کلمه کلیدی.

هنگامی که واقعاً در مورد افزایش ترافیک جستجوی وب‌سایت خود جدی شدید، مطمئن شوید که برای Ahrefs ثبت‌نام کرده و از Keywords Explorer استفاده می‌کنید. این ابزار تقریباً همهٔ چیزهایی را که برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی در سطح متخصص نیاز دارید را در خود دارد.

جمع‌بندی

شما تازه تمام اجزای سازندهٔ یک فرایند حرفه‌ای تحقیق کلمات کلیدی را یاد گرفته‌اید و باید بدانید فرایند واقعی بسیار وابسته به موضوع است و از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. البته من شک ندارم که این دانش به شما کمک زیادی در تصمیم‌گیری سئو می‌دهد تا بهترین کلمات کلیدی را برای آن انتخاب کنید.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x