هر کسبوکاری درصورتیکه کوچکترین شانسی برای بقا داشته باشد، به حضور آنلاین، نظرات مشتریان و بررسیها وابسته است. در واقع، برای نسل امروز غیرقابلتصور است که بدون آگاهی از شهرت خود از طریق بسترهای اجتماعی مختلف، به چیزی متعهد شوند یا خدمت و محصول از آن خریداری کنند. برای فروش دورههای آنلاین هم این موضوع صادق است و ما باید از به دنبال ایدههای خلاقانه برای تبلیغ دوره آنلاین خود باشیم.
۱۴ روش خلاقانه برای تبلیغ دوره آنلاین
در قدم اول روش تولید و ارائه دوره آنلاین را توضیح دادیم؛ اکنون که یک دوره آنلاین دارید و آن را به چیزی تبدیل کردهاید که دنیا میتواند از آن بهرهمند شود، گام بعدی چیست؟
چگونه مردم را بهاندازه کافی علاقهمند کنید تا در آن ثبتنام کنند؟ در اینجا برخی از استراتژیهای بازاریابی و تبلیغ دوره آنلاین شما آورده شده است که به شما کمک میکند تا در این زمینه پیشرفت کنید.

۱. از قدرت رسانههای اجتماعی برای تبلیغ دوره خود استفاده کنید
رسانههای اجتماعی قدرتمندترین ابزار در زرادخانه دیجیتال مارکتینگ شما هستند. صرفنظر از اینکه کدام پلتفرم را انتخاب میکنید، اعلام دوره شما باید زودتر با اطلاعاتی شروع شود که پس از راهاندازی در بین مخاطبان ایجاد میشود. با افزایش فالوورهای شبکههای اجتماعی، سعی کنید محتوای معنیداری ارائه دهید که مخاطبان هدف شما را در معرض دید شما قرار دهد. گاهی اوقات ممکن است آن محتوا از طرف شخصی غیر از شما باشد.
ثابتبودن راز موفقیت در بازاریابی رسانههای اجتماعی برای دورههای آنلاین است. مخاطبان شما عادت دارند که به طور منظم محتوای جدید را بررسی کنند. هنگامی که دوره آنلاین خود را معرفی کردید، از قبل یک پایگاه کاربر فعال در اختیار خواهید داشت.
ایجاد یک انجمن در فیسبوک یا اینستاگرام بسیار آسان و رایگان است. وقتی مردم شروع به کاوش در گروه شما میکنند، با شبکه خود در مورد کلاس شما صحبت میکنند، بنابراین این دو پلتفرم برای معلمان بسیار محبوب هستند.
۲. برای تبلیغ دوره، مهمان پادکست شوید
اهمیت پست مهمان را نمیتوان نادیده گرفت، بهخصوص زمانی که برای بازاریابی یک محصول روی سئوکار میکنید. همین کار را میتوان برای دوره آنلاین خود انجام داد. با پادکستهای محبوب تماس بگیرید و بپرسید که آیا میتوانید کمک رایگان ارائه دهید.
ازآنجاییکه شما یک دوره آنلاین طراحی کردهاید، واضح است که در زمینه خود اعتبار دارید و در حوزه مربوطه تخصص دارید. به دنبال فرصتی برای ارائه محتوای باکیفیت برای سایرین در حوزه کاری خود باشید. این یک وضعیت برد- برد است: شما میتوانید دوره آنلاین خود را بهصورت رایگان تبلیغ کنید و آنها محتوای رایگان برای مخاطبان خود دریافت میکنند.

۳. یک ویدیوی تبلیغاتی در یوتیوب ایجاد کنید
یوتیوب با بازدید روزانه ۳۰ میلیون نفر از سایت، به دومین موتور جستجوی بزرگ تبدیل شده است. کاربران برای سرگرمی، اطلاعات و یادگیری به YouTube نگاه میکنند. برخی از این کاربران در دسته دانشجویان ایدئال شما قرار میگیرند که تلاشهای بازاریابی دیجیتال شما از طریق آنها به ثمر میرسد.
یک ویدیوی تبلیغاتی ایجاد کنید که برای دوره شما طراحی شده است که نهتنها درس شما را تبلیغ میکند، بلکه با دانشجویان بالقوه شما در آینده نیز ارتباط برقرار میکند.

۴. دوره را از طریق یک کتاب در آمازون (آمازون کیندل) منتشر کنید
دسترسی به کتاب در هر وسیله الکترونیکی جدا از جنبه ادبی، فرایند آموزش الکترونیکی را متحول کرده است. ایجاد یک کتاب الکترونیکی برای دوره آنلاین ابزار قدرتمندی است که از دوره شما پشتیبانی میکند. هزینه و دسترسی به کتاب الکترونیکی آن را به یک سرمایهگذاری ارزشمند تبدیل میکند. قیمت پایین است؛ زیرا هیچ هزینهای برای کاغذ، چاپ، حملونقل، ذخیرهسازی و سایر تدارکات در بازاریابی یک محصول ملموس وجود ندارد و علاوهبرآن، استفاده از آمازون برای تبلیغ دوره خود بهترین راه برای هدایت سریع ترافیک به دوره شما است.
ایجاد و فروش آن تقریباً هیچ هزینهای برای شما نخواهد داشت، درحالیکه میتواند فروش دوره آنلاین شما را افزایش دهد. خوانندگان دیجیتال این تسهیلات را استثنایی میدانند و مزیت اصلی تبلیغ دوره شما قطعاً یکی از کتابها است!

۵. یک مینی دوره رایگان برای ارائه یک نمای کلی از دوره کامل ایجاد کنید
این استراتژی نیاز به تلاش دارد، اما ارزش آن را دارد. یک دوره کوتاه رایگان، تیزرهایی را برای دورهای که ارائه میدهید ارائه میدهد. محصول شما دانش ارائه میدهد، به این معنی که دانشآموزان میتوانند بهسرعت یاد بگیرند و قبل از پایان دوره آزمایشی آن را برگردانند. پس این خبر خوبی ندارد. اما یک مینی دوره رایگان اساساً همان کار را انجام میدهد، اما با مسئولیت بیشتری برای بازاریابی کلاسهای آنلاین.
دانشآموزان درحالیکه متوجه میشوند موضوع شما تا چه حد عمیق است، نگاهی اجمالی به آنچه ارائه میدهید، خواهند داشت. هنگامی که به روشی درست برنامهریزیشده باشد، مینی دوره شما دانشآموزان را در مورد دانش کمی که از جایگاه شما دارند آگاه میکند و از آنجا، فروش کل دوره بسیار آسان خواهد بود.
۶. یک وبینار زنده برگزار کنید
اجرای یک وبینار معمولی به این معنی است که لازم نیست هر بار به دنبال محتوای جدید باشید. این یک گزینه عالی برای کسانی است که علاقهای به پادکست ندارند. یک وبینار معمولاً به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه با ساختاری سازمانیافته برگزار میشود.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که اسکریپت وبینار خود را میخکوب کنید و سپس برای مدت طولانی سوار آن موج شوید. شما همیشه میتوانید بهمرورزمان آن را تنظیم کنید و آن را ارزشمندتر کنید. برای دوره آنلاین خود، باید موضوع را به طور گسترده پوشش دهید و با ارائه یک فراخوان برای اقدام نزدیک به پایان، نقاط درد را لمس کنید. شما حتی میتوانید تبلیغات را در وبینار خود اجرا کنید و شاهد باشید که دوره شما با چه سرعتی شروع به فروش میکند.

۷. تخفیف در دوره خود ارائه دهید
جدا از اینکه یک تاکتیک بازاریابی موثر است، ارائه تخفیف در دوره آنلاین شما دو چیز دیگر را انجام میدهد:
• تولید درآمد ملموس
• سیستمی را راهاندازی میکند که در آن میتوانید بازخورد و نظرات را جمعآوری کنید
این مؤلفههای حیاتی میتوانند موفقیت دوره آنلاین شما را در مراحل اولیه تعیین کنند. پول بهدستآمده از این استراتژی را میتوان در حین یادگیری نحوه بازاریابی دوره آنلاین خود بهخوبی مورداستفاده قرارداد.
میتوانید به مشتریانی که در مرحله قبل از راهاندازی ثبتنام میکنند، تخفیف ارائه دهید. ثبتنام دانشآموزان در این مرحله به جمعآوری گواهینامههایی کمک میکند که میتوان از آنها برای تبدیل شکاکان استفاده کرد.
۸. از دانشآموزان فعلی خود نظر بگیرید
اکثر کاربران اینترنت به بررسیهای شخص ثالث اعتماد دارند زیرا نمیتوان آنها را تغییر داد یا پنهان کرد. دوره خود را در پلتفرمهای بررسی (Trustpilot، LinkedIn Learning) ثبت کنید و از دانشجویان فعلی خود بخواهید دوره شما را بررسی کنند.
در کل انتظار نقدهای درخشان نداشته باشید و یک نقد منفی را بهعنوان فرصتی برای بهبود در نظر بگیرید. یک راهحل دوستانه برای رسیدگی به هرگونه بررسی منفی پیدا کنید. این را میتوان با واکنش سریع، عذرخواهی و ابراز همدردی همراه با برخی پیشنهادها یا جبران خسارت انجام داد.
تمام بازخوردهای دریافتی باید برای لذت بخشیدن به فرایند یادگیری برای همه دانشآموزان آینده استفاده شود.
۹. در وبلاگنویسی مهمان شرکت کنید
وبلاگهای مهمان در هنگام تعجب که چگونه دوره آنلاین خود را تبلیغ کنند، دستکم گرفته میشوند. به طور معمول شما مقالهای مینویسید که توسط شخص دیگری منتشر میشود. هدف در اینجا جلبتوجه بیشتر به محصول خود است، بنابراین این ایجاد محتوای رایگان ارزش آن را دارد.
معمولاً میتوانید دو یا چند مکان مانند دستههای رسانههای اجتماعی، وبلاگها و صفحه فروش خود را پیوند دهید. میتوانید در بخش نظرات با مخاطبان ناشر ارتباط برقرار کنید و روابط خود را تقویت کنید. این باعث ایجاد آگاهی از محصول شما برای مخاطبانی میشود که ممکن است بهتنهایی قابلدسترسی نبوده باشند.

۱۰. با سایر مربیان آنلاین همکاری کنید
اینجاست که کسانی که میشناسید بهجای چیزهایی که میدانید به کارتان میآید. با متخصصان دیگری در حوزه کاری خود تماس بگیرید که میتوانند به شما در ترویج دوره شما کمک کنند. آنها میتوانند مشتری شوند و در مورد دوره شما بازخورد ارائه دهند یا در پلتفرم اجتماعی خود فریاد بزنند که به کل دنبالکنندگان آنها برسد.
این میتواند منجر به همکاری آینده با سایر کارشناسان غیر رقیب در زمینه شما شود که میتواند به هر دوره بعدی که طراحی میکنید کمک کند. با کنارگذاشتن هر بالقوه، اینفلوئنسرها در جایگاه شما میتوانند راه منحصربهفردی را برای تبلیغ دوره خود در اختیار شما قرار دهند.

۱۱. دوره خود را از طریق تبلیغات آنلاین با استفاده از تبلیغات گوگل و تبلیغات فیسبوک ارتقا دهید
میدانید که آنها میگویند برای کسب درآمد پول لازم است، و تبلیغ یک دوره آنلاین از این قاعده مستثنی نیست. اجرای تبلیغات پولی روشی موثر برای تبلیغ دوره شماست که البته گستردگی آن به بودجه شما بستگی دارد. یک تبلیغ کوچک ۱۰ دلاری در فیسبوک کمک زیادی به افزایش فروش میکند. سایر مزایای استفاده از Google Ads برای تبلیغ دوره خود یا تبلیغات فیسبوک عبارتاند از:
• ردیابی موفقیت آسان است
• نتایج سریعتر
• بسیار هدفمند برای مخاطبان شما
موفقیت کمپین تبلیغاتی پولی شما بستگی به این دارد که چقدر در پلتفرم موردنظر خود تحقیق کردهاید. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما همیشه در رسانه انتخابی شما حضور دارند تا سرمایه شما به هدر نرود. اگر قصد دارید دوره خود را از طریق تبلیغات فیسبوک تبلیغ کنید، راهنمای دقیق ما در مورد ترویج دورههای آنلاین از طریق فیسبوک را بررسی کنید.

۱۲. پیشنهاد کمیسیون به ناشران برای بررسی دوره شما
بسیاری از پلتفرمها میتوانند نظرات مورد انتظار دوره آنلاین خود را در صورت پیشنهاد کمیسیون به شما ارائه دهند. این استراتژی برای بازاریابی دوره آنلاین شما باعث فروش و ایجاد درآمد توسط افراد میشود. نهتنها ناشر درآمد کسب میکند، بلکه میتوانید در مورد دوره آنلاین خودآگاهی ایجاد کنید. برای هر فروش که از طریق ناشر انجام میشود، کمیسیون دریافت میکنند. این هزینه اندکی برای مصرفکنندگان زیادی است که در یک بازه زمانی کوتاه جمعآوری خواهید کرد.
این یک شکل بازاریابی وابسته برای دوره آنلاین شما است که هم برای تبلیغکننده و هم برای ناشر یک برد است.

۱۳. یک بیانیه مطبوعاتی بنویسید
هنگامی که دوره آنلاین شما تکمیل شد و برای راهاندازی آماده شد، انتشار کلمه هدف است. بیانیه مطبوعاتی یک راه نهایی برای انجام این کار است. شما اطلاعاتی را دریافت میکنید که میتواند مورداستفاده روزنامهنگاران قرار گیرد.
بهاینترتیب، مخاطبان هدف خود را با واداشتن نویسندگان به نوشتن در مورد دوره آنلاین خود علاقهمند میکنید. بیانیه مطبوعاتی خود را فریبنده کنید تا از صدها مقاله خبری که در یک روز خاص خوانده میشود متمایز باشد.
۱۴. از SEO برای ترویج دورههای آنلاین استفاده کنید
آیا از سئو برای تبلیغ دوره آنلاین خود استفاده میکنید؟ نه درسته؟ تو تنها نیستی. بیشتر سازندگان دوره فقط مشتاق ایجاد یک دوره درخشان بر اساس دانش و تخصص خود هستند. تعداد زیادی از آنها در مورد SEO یا “بهینهسازی موتور جستجو” نمیدانند. افرادی که وارد کسب و کار دورههای آنلاین میشوند – جای تعجب نیست – بر ساخت دورههای آموزشی متمرکز هستند.
سئو امروزه برای تجارت بسیار مهم است. علیرغم اینکه این یک رویکرد بازاریابی طولانیمدت است، استفادهنکردن از سئو برای ارتقای دوره آنلاین شما میتواند یک اشتباه بزرگ باشد. تعیین یک استراتژی موثر سئوکار زیادی میطلبد. شما نمیتوانید فقط یک استراتژی را اجرا کنید و آن را یک روز بنامید – این باید کار مداوم باشد. موتورهای جستجو مانند گوگل به طور مداوم الگوریتمهای خود را تغییر میدهند.
همانطور که گفته شد، چند روش برتر SEO وجود دارد که برای مدت طولانی تغییر چندانی نکرده است. تمرکز بر بهترین شیوههای سئو به شما کمک میکند محتوای مرتبط را برای فراگیران دوره خود ایجاد کنید. مثلاً:
۱۴ برای کلمات کلیدی خود برنامهریزی کنید
چه قصد راهاندازی دورهای را دارید یا میخواهید دوره موجود خود را تبلیغ کنید، باید خود را بهجای مخاطبان خود قرار دهید و به این فکر کنید که آنها از چه عباراتی برای جستجوی دوره شما استفاده میکنند. انجام تحقیق کلمات کلیدی ساده است. به معنای واقعی کلمه با تایپ عبارات جستجو در گوگل شروع میشود که به بهترین وجه دوره شما را تعریف میکند. عباراتی را جستجو کنید که یادگیرندگان آیندهنگر ممکن است برای جستجوی دوره شما استفاده کنند.
شما میخواهید مرتبطترین کلمات کلیدی را شناسایی کنید. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عنوان و توضیحات و متن وبلاگ به شما کمک میکند تا سرنخهای مناسب را برای دوره خود جذب کنید. هنگام استفاده از گوگل برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی، فراموش نکنید که به بخش “جستجوهای مرتبط” که در پایین SERPها وجود دارد توجه کنید.
برای مثال، اگر تمرکز اصلی شما روی عبارت جستجوی «برنامههای کدگذاری آنلاین» است، ممکن است بخواهید از نتایج جستجوی مرتبط در محتوای خود نیز استفاده کنید.

اگر میخواهید تحقیقات عمیقتر و ساختاریافتهتری برای کلمات کلیدی انجام دهید، میتوانید از طیف وسیعی از ابزارهای رایگان و پولی تحقیق کلمات کلیدی مانند:
• اهرفس
• Google Keyword Planner
• کلمات کلیدی در همهجا
• صفحهکلید واژه
• به مردم پاسخ دهید
از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید
هر کلمه کلیدی مرتبطی که در نهایت تحقیق میکنید، از آنها برای ایجاد صفحات محتوای غنی از دانش در وب سایت خود استفاده کنید. این بسیار مهم است؛ زیرا به افراد امکان میدهد محتوای شما را پیدا کنند و در نهایت دوره شما را خریداری کنند. از کلمات کلیدی خود نهتنها در وبلاگهای مبتنی بر متن، بلکه در فیلمها، تصاویر و سایر انواع محتوای قابل نمایهسازی نیز استفاده کنید.
هنگامی که محتوای بهینه شده برای سئو ایجاد میکنید، فراموش نکنید که صفحات خود را بهصورت داخلی پیوند دهید. شما دوست دارید بازدیدکنندگان وبسایت شما برای مدت طولانی بدون خروج از وب سایت شما بمانند. هدف شما باید ارائه تمام اطلاعات لازمی باشد که یک یادگیرنده آیندهنگر ممکن است به دنبال آن باشد.
و این تقریباً واقعاً همین است. تحقیق و استفاده از کلمات کلیدی چیزی است که به شما کمک میکند دوره خود را با استفاده از SEO بفروشید. تا زمانی که جستجوی اینترنت را انجام میدهید، محتوای شما در SERPهای Google راه پیدا میکند. روزهایی که بازاریابان از پرکردن کلمات کلیدی یا تولید محتوا بهصورت انبوه فرار میکردند، گذشته است. امروزه همه چیز در مورد تولید محتوای باکیفیت و مرتبط است.
همانطور که گفته شد، فاکتورهای سئو دیگری نیز وجود دارد که باید در استراتژی کلی سئوی شما مانند بکلینک دهی گنجانده شود، اما در مورد سئوی “در صفحه”، هدف قراردادن کلمات کلیدی مناسب در محتوای خود تنها چیزی است که برای تبلیغ دوره خود نیاز دارید. بهصورت ارگانیک
اگر از سیستم مدیریت محتوا CMS مانند وردپرس استفاده میکنید، توصیه میکنیم افزونه Yoast را نصب کنید. این به شما کمک میکند محتوای خود را سئو دوستانه کنید.