logo wh

راهنمای مبتدیان برای لینک‌سازی (Link Building)

فهرست مطالب

می‌توان گفت که لینک‌ها، واحد پول وب‌سایت هستند. یعنی سایتی که تعداد زیادی پیوند دارد، “معتبر” تلقی می‌شود و رتبه‌های بالاتری را در گوگل می‌گیرد. درحالی‌که وب‌سایت‌هایی که هیچ لینکی ندارند، ناشناخته می‌مانند. البته اگر تازه شروع به سئو کرده‌اید، درک لینک‌سازی می‌تواند برایتان یک چالش باشد.

برخی از سئوکارها به شما می‌گویند که یک محتوای عالی ایجاد کنید و منتظر بمانید تا پیوندها خودشان به طور طبیعی بیایند، برخی دیگر اصرار دارند که جستجوی لینک استراتژیک و اطلاع‌رسانی ایمیل هدفمند همان چیزی است که از آن لینک به وجود می‌آید و شخص دیگری با یک لبخندی مرموز فقط یک کلمه به شما می‌گوید،  PBNها.  در نهایت به چه کسی باید گوش دهید؟

مانند بسیاری از موارد دیگر در سئو، پاسخ صحیح این است: “بستگی دارد! ” هیچ رویکرد درستی برای ایجاد لینک وجود ندارد و انتخاب تاکتیک‌های شما تا حد زیادی به صنعت، وب‌سایت، منابع و اهداف شما بستگی دارد. اگر حس می‌کنید با این سخنان بیشتر از پیش گیج شده‌اید نگران نباشید! ما این راهنمای لینک‌سازی را با مبتدی درنظرگرفتن شما ایجاد کردیم و مطمئن شدیم که مملو از توصیه‌های عملی است که می‌توانید بلافاصله شروع به اجرای آنها کنید.

قسمت 1: اصول سازی

ازآنجایی‌که این یک راهنما برای مبتدیان است، بهتر است که از اصول اولیهٔ آن شروع کنیم.

لینک‌سازی چیست؟

لینک‌سازی فرایندی است که باعث می‌شود سایر وب‌سایت‌ها به صفحات وب‌سایت شما پیوند دهند. هدف از ایجاد لینک این است که “اعتبار” صفحات شما را از نظر گوگل تقویت کند تا آنها رتبه بالاتری داشته باشند و ترافیک جستجوی بیشتری را برایتان به ارمغان آورند. به‌طورکلی، می‌توانید بیشتر استراتژی‌های لینک‌سازی “کلاه سفید” را به دو مرحله ساده خلاصه کنید:

  • چیزی توجه برانگیز ایجاد کنید (ایجاد ارزش پیونددهی)
  • آن را به افرادی که دارای وب‌سایت هستند نشان دهید (پس از آن می‌توانند به شما پیوند دهند)

چرا لینک‌سازی مهم است؟

به گفته آندری لیپاتسف، لینک‌ها یکی از سه فاکتور اصلی رتبه‌بندی در گوگل هستند؛ بنابراین اگر می‌خواهید صفحات وب‌سایتتان رتبه بالایی در جستجو داشته باشند، نیاز به لینک خواهید داشت. گوگل (و سایر موتورهای جستجو) به لینک‌های سایت‌های دیگر به‌عنوان “رأی” نگاه می‌کنند. این آرا به آنها کمک می‌کند تا تشخیص دهند کدام صفحه در یک موضوع خاص (از هزاران مورد مشابه) شایسته رتبه‌بندی بالاتری در نتایج جستجو است.

به‌عنوان یک قاعده کلی صفحات دارای بک‌لینک بیشتر، در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند. مطالعات نشان داده است که یک همبستگی مثبت و قوی بین تعداد وب‌سایت‌هایی که به یک صفحه پیوند می‌دهند و میزان ترافیک جستجویی که از Google دریافت می‌کند، وجود دارد:

لینک‌ها پاسخگوی همه چیز نیستند

باتوجه‌به سخنانی که زده شد، ممکن است به نظر برسد که برای کسب رتبه 1 در گوگل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بک‌لینک‌های بیشتری نسبت به صفحاتی که در حال حاضر رتبه‌بندی شده‌اند بسازید. هرچند این حرف تا حدی درست است، اما واقعیت کمی متفاوت‌تر است.

به‌عنوان‌مثال، همهٔ پیوندها برابر نیستند (در بخش 3 بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد) و موتورهای جستجو در هنگام رتبه‌بندی صفحات، متغیرهای زیادی را در نظر می‌گیرند. در واقع ترکیب این متغیرها ممکن است به نوع جستجویی که می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید بستگی داشته باشد؛ بنابراین اگر پیوندهای زیادی به صفحه خودساخته‌اید ولی هنوز رتبه‌بندی ضعیفی دارید به سایر عوامل رتبه‌بندی که ممکن است مانع از رتبه‌بندی خوب شما شوند، نگاه کنید.

قسمت 2: نحوه ساخت لینک

از نظر مفهومی، بیشتر تاکتیک‌ها و استراتژی‌های لینک‌سازی در یکی از چهار دستهٔ زیر قرار می‌گیرند:

  1. اضافه‌کردن (Add): به‌صورت دستی به وب‌سایت‌ها لینک اضافه کنید.
  2. درخواست کردن (Ask): مستقیماً با صاحبان وب‌سایت تماس بگیرید و درخواست لینک کنید.
  3. خریدن (Buy): مبادلهٔ پول با لینک
  4. بدست آوردن (Earn): از طریق افرادی که از صفحه شما بازدید می‌کنند، پیوندهای ارگانیک دریافت کنید.

(همهٔ اینها در یک قالب یک مخفف کاملاً به‌یادماندنی گرد هم می‌آیند: AABE)

1. افزودن لینک (add)

اگر می‌توانید به وب‌سایتی بروید که متعلق به شما نیست و پیوند خود را به‌صورت دستی در آن قرار دهید، به این کار «افزودن» پیوند می‌گویند. رایج‌ترین تاکتیک‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • ارسال دایرکتوری کسب‌وکار
  • پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی
  • نظرات وبلاگ
  • فرم‌ها، انجمن‌ها و سایت‌های پرسش‌وپاسخ
  • ایجاد لیست‌های کاریابی

ایجاد پیوند از طریق این تاکتیک‌ها بسیار آسان است و دقیقاً به همین دلیل، این لینک‌ها از نظر گوگل ارزش بسیار کمی دارند (حتی گاهی می‌توانند به‌عنوان هرزنامه علامت‌گذاری شوند). از طرفی این نوع پیوندها به‌سختی مزیت رقابتی به شما می‌دهند. به زبان ساده: اگر شما به‌راحتی بتوانید به یک وب‌سایت بروید و لینک خود را به‌صورت دستی در آنجا قرار دهید، یعنی رقبای شما هم می‌توانند همین کار را انجام دهند. بااین‌حال، شما نباید این تاکتیک‌های لینک‌سازی را به طور کامل نادیده بگیرید؛ زیرا گاهی مواقع می‌توانند برای کسب‌وکار آنلاین شما به دلایل مختلفی مفید باشند. اجازه دهید با چند مثال بیشتر توضیح دهیم:

دایرکتوری‌های تجاری

شما باید در برابر میل به‌اضافه کردن وب‌سایتتان به هر دایرکتوری تجاری، فقط برای اینکه یک پیوند بیشتر پیدا کنید، مقاومت کنید. در عوض، روی مواردی تمرکز کنید که به‌خوبی شناخته شده هستند، ترافیک دارند و احتمال بیشتری دارد که بازدیدکنندگان واقعی را به وب‌سایتتان بیاورند.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید و یک دایرکتوری کسب‌وکار محلی وجود دارد که در آن کارآفرینان دیگر سرنخ‌های خود را از آن دریافت می‌کنند، باید کسب‌وکار خود را در آنجا فهرست کنید. یک پیوند از اینجا احتمالاً ارزش SEO خیلی بیشتری را نسبت به فهرستی از دایرکتوری‌های کسب‌وکار عمومی که در یک انجمن سئو به طور تصادفی پیدا کرده‌اید، به ارمغان می‌آورد.

پروفایل‌های اجتماعی

بهتر است که نام تجاری خود را دراسرع‌وقت در تمام سایت‌های رسانه‌های اجتماعی اصلی (توییتر، یوتیوب، اسلاید شیر، اینستاگرام و موارد مشابه) ادعا کنید؛ زیرا ممکن است فرد دیگری نام شما را از آن خود کند. (منظور آی دی شبکه‌های اجتماعی است)

کمی سرمایه‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی مرتبط، راه خوبی برای جمع‌آوری فالوورهای وفادار و تبلیغ کسب‌وکار خود برایشان است. اما متأسفانه لینک‌های پروفایل‌های اجتماعی ارزش سئوی کمی دارند یا اصلاً ندارند؛ بنابراین پس از ثبت‌نام در چند سایت شبکه اجتماعی، انتظار افزایش ناگهانی رتبه را نداشته باشید.

نظرات وبلاگ

گذاشتن یک کامنت با معنا و ارزشمند برای مقالهٔ یک سایت، راهی عالی برای شروع رابطه با آنها است (که ممکن است به انواع چیزهای خوب منجر شود). اما ارسال نظرات تنها باهدف ایجاد پیوند به وب‌سایت خود باعث ایجاد نفرت صاحبان وبلاگ از شما می‌شود. علاوه بر این، پیوندهای نظرات وبلاگ معمولاً فالو نمی‌شوند (یعنی ممکن است به‌عنوان «رأی» حساب نشود)؛ بنابراین اگر صرفاً می‌خواهید برای کسی نظر بگذارید تا پیوند خود را در آنجا اضافه کنید، این کار را نکنید.

امیدواریم این سه مثال به شما ایده خوبی در مورد نحوهٔ “افزودن” پیوندهای خود به وب‌سایت‌های دیگر بدون هرزنامه شدن، بدهد. لازم به ذکر است که در این مسیر ممکن است با تاکتیک‌هایی برخورد کنید که «web 2.0s» و «بوکمارک کردن سایت‌ها» را ذکر می‌کنند. این چیزها شاید حدود 15 سال پیش پاسخگو بودند؛ اما شما  خودتان را با آنها تلف نکنید.

2. درخواست لینک

همان‌طور که از نام آن پیداست، شما با صاحب وب‌سایتی که می‌خواهید لینکی از آن داشته باشید تماس می‌گیرید و به او دلیل قانع‌کننده‌ای برای پیوند دادن به خودتان ارائه می‌دهید. این “دلیل قانع‌کننده” برای این دسته از تاکتیک‌های لینک‌سازی کاملاً ضروری است؛ زیرا افرادی که با آنها تماس می‌گیرید به شما و وب‌سایتتان اهمیتی نمی‌دهند (مگر اینکه به‌نوعی مشهور باشید) پس انگیزه‌ای هم برای کمک به شما ندارند.

بنابراین، لازم است قبل از درخواست کردن از آنها، از خودتان بپرسید: “چه چیزی برای آنها مفید است؟”

در اینجا برخی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های لینک‌سازی که در این دسته قرار می‌گیرند، همراه با یک «دلیل قانع‌کننده» آمده است:

  • وبلاگ‌نویسی مهمان (Guest blogging): محتوای مفیدی برای وب‌سایت آنها ایجاد کنید.
  • تکنیک آسمان‌خراش (Skyscraper technique): به آنها منبعی بهتر از منبعی که به آن لینک می‌دهند نشان دهید.
  • درج پیوند (Link inserts): منبعی با اطلاعات بیشتر در مورد چیزی که به‌اختصار ذکر کرده‌اند به آنها نشان دهید.
  • طعمهٔ نفس (Ego bait): آنها یا کارهایشان را در محتوای خودتان با دیدی مثبت ذکر کنید.
  • توصیفات و مطالعات موردی (Testimonials & Case studies): بازخورد مثبتی در مورد محصول یا خدمات خود بدهید.
  • تبادل لینک: در صورت موافقت با پیوند دادن به شما، پیشنهاد دهید شما هم به آنها پیوند دهید.
  • لینک‌سازی منابع (Resource page link building): به آنها منبع خوبی را نشان دهید که متناسب با لیست موجود آنها باشد.
  • لینک‌سازی شکسته (Broken link building): به آنها کمک کنید تا یک پیوند “مرده” را در صفحه خود اصلاح کنند.
  • ساخت لینک تصویر: برای استفاده از تصویر خود درخواست دریافت اعتبار کنید.
  • اشاره‌های بدون پیوند (Unlinked mentions): بخواهید نام تجاری‌تان را «قابل کلیک» کنند.
  • تغییر پیوند (Link moves): درخواست ایجاد تغییرات در پیوند موجود.
  • HARO و درخواست نویسنده (journalist requests): درخواست “نقل‌قول تخصصی” برای مقاله آنها بدهید.
  • روابط‌عمومی: به آنها یک داستان جذاب بدهید تا پوشش دهند.

شاید همه این استراتژی‌ها بسیار هیجان‌انگیز به نظر برسند؛ اما به‌محض اینکه اولین ایمیل درخواست خود را ارسال می‌کنید، احتمالاً با این پاسخ روبرو خواهید شد که “دلیل” شما به‌اندازه کافی قانع‌کننده نیست:

  • پست مهمان شما به‌اندازه کافی خوب نیست.
  • منبع شما به‌اندازه کافی منحصربه‌فرد نیست.
  • “آسمان‌خراش” شما به‌اندازه کافی “بلند” نیست.

ببینید، برای اینکه این دسته از تاکتیک‌های لینک‌سازی مؤثر باشند، باید یک صفحه واقعاً استثنایی ایجاد کنید که مردم به طور طبیعی بخواهند به آن لینک دهند و یا دارای اقتدار و اعتبار زیادی در دنیای واقعی باشید که ضعف در صفحه‌تان را جبران کند. باتوجه‌به اینکه متقاعدکردن افراد تصادفی برای پیوند دادن به شما بسیار سخت است، بسیاری از سئوکاران شروع به پیداکردن راه‌هایی برای جذاب کردن معامله کردند:

  • پیشنهاد اشتراک‌گذاری محتوایشان در توییتر و فیس‌بوک را بدهید.
  • برای تبلیغ محتوای خود در یک خبرنامه ایمیلی پیشنهاد دهید.
  • دسترسی رایگان به یک محصول یا خدمات ممتازتان را ارائه دهید.
  • در عوض شما هم به آنها لینک دهید.
  • در ازای آن مبلغی را به آنها بدهید.

اما ارائه این نوع “مزایای اضافی” ما را وارد منطقهٔ خاکستری ای می‌کند که طبق دستورالعمل‌های گوگل “کلاهبرداری پیوند” در نظر گرفته می‌شود:

هرچند روش‌های قانونی درخواست پیوند، میزان موفقیت نسبتاً کمی دارند؛ اما به‌محض اینکه سعی می‌کنید معامله را شیرین کنید، وارد میدان مین گوگل می‌شوید.

در این مرحله، ممکن است به نظر برسد که داریم شما را از استفاده از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های فهرست شده در این گروه منصرف می‌کنیم. اما ما فقط سعی می‌کنیم بفهمید که نباید پس از ارسال دهمین ایمیل خود و دریافت پاسخ منفی، تسلیم شوید. برای به‌دست‌آوردن پیوند با این تاکتیک‌ها در عین پایبند بودن به قوانین گوگل، تلاش زیادی لازم است.

3. خرید لینک

بیایید این را مستقیماً در ابتدا به شما بگوییم: ما خرید لینک را توصیه نمی‌کنیم! زیرا در بهترین حالت، احتمالاً پول زیادی را برای لینک‌هایی بدرد نخور هدر خواهید داد که هیچ تأثیری بر رتبه‌بندی شما نخواهد داشت و در بدترین حالت، وب‌سایتتان جریمه خواهد شد.

در واقع اگر این واقعیت را فاش نکنیم و فقط بگوییم بسیاری از افراد در صنعت سئو، لینک‌ها را به روش‌های مختلف «خرید» می‌کنند و از پس آن بر می‌آیند، شما را در معرض ضرر قرار می‌دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید سلامت وب‌سایت خود را به خطر بیندازید و لینک خریداری کنید، لطفاً به دنبال مشاوره برای انجام «ایمن» این کار باشید.

هنگامی که افراد دیگر به صفحات وب‌سایت شما پیوند می‌دهند، بدون اینکه از آن‌ها بخواهید این کار را انجام دهید، پیوندهایی «اکتسابی» کسب می‌کنید. این بدیهی است که این حالت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه شما واقعاً یک چیز شاخص داشته باشید که سایر صاحبان وب‌سایت بخواهند در وب‌سایت‌های خود ذکر کنند.

البته مردم نمی‌توانند به چیزهایی که نمی‌دانند وجود دارند پیوند بزنند؛ بنابراین مهم نیست که صفحه شما چقدر عالی است، باید برای تبلیغ آن سرمایه‌گذاری کنید. هرچه افراد بیشتری صفحه شما را ببینند، احتمال اینکه برخی از آنها در نهایت به آن لینک شوند بیشتر می‌شود. در اینجا چند تاکتیک و استراتژی وجود دارد که در این دسته قرار می‌گیرند:

  • Linkbait (یا دارایی‌های قابل پیوند)، اینفوگرافیک‌ها، نقشه‌ها، نظرسنجی‌ها، جوایز.
  • پادکست / مصاحبه / جمع‌بندی کارشناسان.
  • ارتقای محتوا.

این روش (اکتسابی) مسلماً مؤثرترین راه برای به‌دست‌آوردن لینک است. پس بهتر است زمان و پول خود را صرف ایجاد صفحات ارزشمندی کنید که دهان‌به‌دهان می‌گردد و پیوندها را به طور طبیعی دریافت می‌کند. اگر تازه شروع کرده‌اید، هنوز راه‌هایی برای ایجاد محتوای قابل‌توجه با بودجه کم و کسب لینک‌های ارگانیک وجود دارد. راز موفقیت شما این است که باید 10 برابر بیشتر از رقبای خود برای تولید محتوای خود تلاش کنید.

نکتهٔ اضافی: حفظ پیوندها

از نظر فنی، حفظ پیوندهای به‌دست‌آمده شما واقعاً تحت تعریف “لینک‌سازی” قرار نمی‌گیرد. اما ما احساس کردیم که سزاوار ذکر مختصری در این راهنما است.

فقط دوراه برای حفظ پیوندها وجود دارد: اصلاح پیوند و اصلاح  صفحات 404 ای که دارای پیوند هستند. اما آیا واقعاً لازم است این کار را انجام دهید؟ در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل ممکن است به انتقال مقدار مشخصی از ارزش یک پیوند حتی پس از پایان یافتن آن پیوند ادامه دهد (این پدیده به‌عنوان پژواک پیوند (link echoes) یا اشباح پیوند (link ghosts) نیز شناخته می‌شود).

بنابراین، در بیشتر موارد لازم نیست زحمت بازیابی لینک‌های ازدست‌رفته خود را بدهید مگر زمانی که پیوند بسیار مهمی بوده و بازدیدکنندگانی را که به وب‌سایت شما می‌فرستاده را از دست می‌دهید.

قسمت 3: چه چیزی باعث ایجاد یک لینک خوب می‌شود؟

هیچ‌کس با اطمینان نمی‌تواند بگوید که گوگل دقیقاً چگونه ارزش هر پیوند را اندازه می‌گیرد. اما برخی از مفاهیم کلی در مورد ارزیابی لینک‌ها وجود دارد که جامعه سئو معتقدند درست است.

  • قدرت و اعتبار
  • ارتباط
  • متن لنگر (Anchor text)
  • Nofollow در مقابل follow
  • جایگاه (Placement)
  • مقصد (Destination)

1. قدرت و اعتبار (Authority)

دو نوع “اعتبار” وجود دارد: یک صفحه خاص و یک وب‌سایت کامل.

اعتبار صفحه به الگوریتم رتبه‌بندی گوگل برمی‌گردد و ایده اصلی پشت آن بسیار ساده است، به صفحه‌ای که لینک‌های بیشتری به آن اشاره می‌کنند، رأی قوی‌تری می‌دهد.

به همین دلیل است که بسیاری از سئوکاران تلاش می‌کنند تا از صفحات قدیمی با پروفایل‌های بک‌لینک قوی، پیوند کسب کنند. به نظر می‌رسد که پیوند از چنین صفحه‌ای ارزش بیشتری نسبت به پیوندی از یک صفحه تازه منتشر شده دارد که هنوز هیچ بک‌لینکی ندارد.

البته یک صفحه تازه منتشر شده ممکن است به‌مرورزمان پیوندهای باکیفیتی به دست آورد؛ بنابراین ارزش یک پیوند از چنین صفحه‌ای ممکن است در درازمدت افزایش یابد؛ بنابراین قاعده کلی این است که هدف ما دریافت لینک از صفحاتی باشد که احتمال جذب بک‌لینک در طول زمانشان زیاد است و لزوماً به دنبال صفحات قدیمی با پروفایل‌های بک‌لینک قوی نباشید.

اعتبار وب‌سایت: گوگل دائماً وجود معیار برای اعتبارسنجی وب‌سایت را رد می‌کند. اما از نظر خیلی از متخصصان سئو، به نظر می‌رسد که یک لینک از نیویورک‌تایمز ارزش بیشتری نسبت به لینکی از وب‌سایت همسایهٔ شما داشته باشد (مگر اینکه همسایه شما جف بروس باشد).

اما باز هم شاید «معتبر وب‌سایت» چیزی جز تمرکز بالای صفحات با اعتبار بالا در یک وب‌سایت خاص نباشد؟ متأسفانه هیچ‌کس نمی‌تواند به شما پاسخ قطعی به این سؤال بدهد. در اینجا Ahrefs اعتبار وب‌سایت را با معیاری به نام رتبه‌بندی دامنه (DR) اندازه‌گیری می‌کند که صرفاً بر اساس قدرت پروفایل بک‌لینک یک وب‌سایت مشخص می‌شود. به چیزی مانند رتبه‌بندی صفحه فکر کنید، اما برای کل دامنه نه صفحات جداگانه!

یک اشتباه رایج مبتدیان سئو، نادیده‌گرفتن فرصت‌های لینک از وب‌سایت‌های کم اعتبار است، در حدی که انگار برای موفقیت سئوی شما مضر هستند درحالی‌که نیستند. درست همان‌طور که یک صفحه تازه منتشر شده می‌تواند در طول زمان بک‌لینک به دست آورد (ارزش یک لینک را از طریق آن افزایش دهد)، یک وب‌سایت با اعتبار پایین می‌تواند در چند سال آینده به یک معاملهٔ بزرگ تبدیل شود.

بنابراین، راه استفاده از معیار اعتبار وب‌سایتی مانند DR، تخمین میزان نسبی تلاشی است که سرمایه‌گذاری برای به‌دست‌آوردن پیوند از یک وب‌سایت معین را منطقی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر صاحب یک وب‌سایت DR20 برای مقاله خود یک نقل‌قول کوتاه می‌خواهد، آن را دنبال کنید! اما اگر از شما بخواهند که یک پست مهمان 5000 کلمه‌ای بنویسید، ممکن است بخواهید آن را برای یک وب‌سایت DR60+ ذخیره کنید.

2. مرتبط بودن

فرض کنید شما صاحب وبلاگی درباره قهوه هستید و نقدی درباره آسیاب قهوه موردعلاقه خود منتشر می‌کنید. بعداً، دو نفر از دوستان شما تصمیم می‌گیرند به آن لینک دهند. یکی از مقالهٔ “10 تا از بهترین دستورهای قهوه” و دیگری از مقالهٔ “10 نکته صرفه‌جویی در پول”.

کدام یک از این دو صفحه از نظر گوگل رای قوی‌تری خواهد بود (باتوجه‌به اینکه هر دو صفحه دارای اعتباری برابر هستند)؟ همان که مرتبط ‌تر است!

حتماً شما هم ترجیح می‌دهید به‌جای یک کارشناس امور مالی از یک قهوه‌ساز مشاورهٔ قهوه بگیرید، درست است؟ متخصصان سئو معتقدند که ارتباط در سطح وب‌سایت نیز صدق می‌کند. در واقع شواهدی برای آن در صفحهٔ “چگونه جستجو کار می‌کند” گوگل وجود دارد:

اگر سایر وب‌سایت‌های شاخص در موضوعتان، به صفحهٔ شما پیوند دهند، این یعنی اطلاعاتتان دارای کیفیت بالا هستند. در کل شما باید به‌جای دنبال‌کردن تک‌تک فرصت‌های پیوندی که برایتان محیا می‌شوند، تلاش کنید تا از وب‌سایت‌هایی که به نحوی مرتبط با سایت شما هستند، پیوند دریافت کنید.

3. لنگر متن (Anchor text)

فقط درصورتی‌که قبلاً با این اصطلاح آشنا نیستید، لنگر متن یک‌تکه متن قابل کلیک است که حاوی پیوندی به صفحه دیگری است. در بسیاری از موارد، متن لنگر توضیح می‌دهد که صفحه پیوند داده شده در مورد چیست. برای مثال:

پس جای تعجب نیست که گوگل از کلمات موجود در متن لنگر استفاده می‌کند تا بهتر بفهمد صفحه ارجاع شده برای چه کلمات کلیدی ای رتبه‌بندی شده و گوگل از آن برای بهبود کیفیت جست‌وجو استفاده می‌کند؛ بنابراین چگونه می‌توان از متن لنگر در هنگام ساخت لینک استفاده کرد؟

خوب، شما این کار را نمی‌کنید. در واقع هر چه بیشتر سعی کنید نحوه پیوند صفحات مختلف به خود را کنترل کنید و تمام “کلمات درست” را در متن‌های لنگر بک‌لینک‌های خود جابه‌جا کنید، احتمال اینکه گوگل شما را به‌خاطر آن جریمه کند بیشتر می شود. علاوه بر این، اکثر تاکتیک‌های لینک‌سازی کلاه سفید، کنترل کمی به شما بر روی متن لنگر می‌دهند.

4. Nofollow در مقابل follow

“Nofollow” یک ویژگی پیوند است که به گوگل می‌گوید که صفحه پیونددهنده ترجیح می‌دهد رای خود را به صفحه‌ای که به آن ارجاع می‌دهد، ندهد. قبلاً، گوگل آرای «لینک‌های فالو نشده» را شمارش نمی‌کرد. سپس، در سال 2019، به یک مدل اشاره روی آورد که ممکن است برخی از پیوندهای “بدون فالوو (Nofollow)” بر رتبه‌بندی جستجوی شما تأثیر بگذارند. همچنین با این اطلاعیه دو ویژگی پیوند جدید را نیز معرفی کرد:

  • rel=”UGC” : باید در قسمت پیوندهای “تولید شده توسط کاربر”، مثل نظرات وبلاگ و پست‌های انجمن اعمال شود.
  • rel=”sponsored” : باید زمانی اعمال شود که پیوند بخشی از یک تبلیغ، حمایت مالی یا برخی قراردادهای جبران خسارت است.

به‌عنوان یک قاعده کلی، شما می‌خواهید پیوندهای دنبال شده (followed) بسازید (یعنی پیوندهایی که هیچ یک از ویژگی‌های ذکر شده را ندارند)، زیرا آنها پیوندهایی هستند که قرار است رأی بیاورند. البته اگر فرصتی برای دریافت یک لینک nofollow از یک صفحه با اعتبار بالا مشاهده کردید، باید حتما این کار را انجام دهید.

یک مثال خوب ویکی‌پدیا است که در آن‌همه پیوندهای خروجی بدون فالو هستند و دریافت لینک از ویکی‌پدیا فوق‌العاده سخت است. به همین دلیل بسیاری از سئوکاران معتقدند که این لینک‌ها از نظر گوگل بسیار ارزشمند هستند.

5. جایگاه

جایگاه لینک در صفحه، یکی از معدود مواردی است که می‌تواند بر CTR آن تأثیر بگذارد. فرض کنید یک صفحه وب وجود دارد که از سه بلوک تشکیل شده است: محتوا، نوار کناری و پاورقی. به‌عنوان یک قاعده کلی، لینک‌های موجود در محتوا کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کنند، زیرا بلوک محتوا بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بر CTR یک لینک تأثیر بگذارد این است که چقدر در بالای صفحه ظاهر می‌شود. خوانندگان به‌احتمال زیاد پیوندهایی را که همان ابتدای مقاله هستند را دنبال می‌کنند تا پیوندهایی که در انتهای مقاله آمده‌اند. در نهایت، هر چه تعداد لینک‌های بیشتری در صفحه داشته باشید، بیشتر برای کلیک‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نتیجه قدرتی که به صفحات دیگر منتقل می‌شود، کاهش می‌یابد.

درست مانند متن لنگر، بیشتر استراتژی‌های لینک‌سازی کلاه سفید به شما کنترل کمی بر روی جایگاه پیوند می‌دهند. اما اگر در حال نوشتن یک مقاله مهمان برای وبلاگ شخص دیگری هستید، قطعاً باید سعی کنید خوانندگان را ترغیب کنید تا روی پیوندهای شما کلیک کنند. نه‌تنها برای افزایش ارزش سئوی آن لینک‌ها، بلکه به این دلیل که ترافیک ارجاعی خوبی را نیز به شما ارسال می‌کند.

6. مقصد

هنگام ایجاد پیوند به وب‌سایت خود، سه مقصد وجود دارد که می‌توانید به آنها اشاره کنید:

  1. صفحه اصلی‌تان
  2. دارایی‌های قابل پیوند شما
  3. صفحاتی که واقعاً نیاز دارید در گوگل رتبه بالایی داشته باشند.

و اغلب مواقع صفحاتی که نیاز دارید که رتبه‌بندی خوبی داشته باشند، سخت‌ترین صفحاتی هستند که به آنها پیوند داده می‌شود. این به این دلیل است که مردم ترجیح می‌دهند به صفحات اطلاعاتی پیوند بزنند که مخاطبانشان می‌توانند به‌صورت رایگان ارزش کسب کنند، نه صفحات تجاری که احتمالاً مخاطبانشان را به خرید از رقیب‌هایشان هدایت می‌کند؛ بنابراین، یکی از رایج‌ترین سؤالات در سئو این است:

“چگونه صفحات خسته‌کننده را رتبه‌بندی کنیم؟”

و درحالی‌که هیچ پاسخ واحدی برای این سؤال وجود ندارد، همه موافق هستند که باید از قدرت پیوند داخلی (internal linking) برای کمک به رتبه‌بندی بهتر “صفحات خسته‌کننده” خود استفاده کنید.

به‌عبارت‌دیگر، تا جایی که می‌توانید پیوندهای زیادی به دارایی‌های قابل پیوند خود بسازید و تمام آن لینک جیوس (link juice) را به سمت صفحاتی که واقعاً می‌خواهید از طریق پیوندهای داخلی رتبه‌بندی کنید، هدایت کنید. در نهایت به‌خاطر داشته باشید که مواردی مانند جایگاه، ارتباط و متن لنگر بر ارزش پیوندهای داخلی شما نیز تأثیر می‌گذارد.

قسمت 4: بهترین استراتژی‌های لینک‌سازی

در بخش دوم، چند تاکتیک و استراتژی ساخت لینک را برای شما فهرست کرده‌ایم که می‌توانید آنها را بررسی کنید. اما کدام یک از آنها بهترین و مؤثرترین هستند؟ در اینجا ما طرفدار جدی چهار مورد زیر هستیم:

  • پیگیری پیوندهای رقیب
  • ایجاد دارایی‌های قابل پیوند
  • ارتقای محتوا
  • وبلاگ‌نویسی مهمان

1. پیگیری پیوندهای رقیب

بررسی لینک رقبا یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها در ساخت لینک است. مثلاً صفحه‌ای با رتبه برتر برای جستجوی مورد نظرتان دارای تمام پیوندهای مناسب است که شما با مطالعه لینک‌های آن می‌توانید بفهمید که از کدام تاکتیک‌ها استفاده کرده تا بتوانید لینک‌های مشابهش را به دست آورید و از آن صفحه پیشی بگیرید.

اینجاست که یک ابزار SEO مانند Ahrefs کاملاً ضروری است. فقط کلمه کلیدی ای را که می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید در اکسپلورر کلمات کلیدی قرار دهید و به نمای کلی SERP (SERP Overview) بروید. این به شما نشان می‌دهد که هر یک از صفحات با رتبه برتر چند بک‌لینک و وب‌سایت پیونددهنده دارند.

روی هر یک از این اعداد کلیک کنید و گزارشی را مشاهده خواهید کرد که همه پیوندها را فهرست می‌کند. از اینجا مسیر شما دوراهی خواهد شد:

  1. سعی کنید از صفحاتی که به رقبای شما پیوند دارند، لینک دریافت کنید.
  2. نحوه به‌دست‌آوردن آن لینک‌ها را مطالعه کنید و از همان تاکتیک‌ها برای به‌دست‌آوردن لینک‌های بیشتر از رقبای خود استفاده کنید.

2. ایجاد دارایی‌های قابل پیوند

ایجاد پیوند به هر صفحه‌ای با عزم و اراده کافی امکان‌پذیر است، اما وقتی چیزی دارید که مردم واقعاً می‌خواهند به آن پیوند دهند، کار بسیار آسان‌تر است. وقتی در مورد دارایی‌های قابل پیوند صحبت می‌شود، افراد تمایل دارند به چیزهای بسیار خاصی فکر کنند مانند:

  • ابزار و ماشین‌حساب آنلاین
  • اطلاعات گرافیکی، گیف گرافیکی و نقشهٔ گرافیکی
  • جوایز و رتبه‌بندی
  • مطالعات و تحقیقات
  • راهنما و آموزش‌های “چگونه”
  • تعاریف و اصطلاحات ابداع شده

من مطمئن هستم که حتی در خسته‌کننده‌ترین صنایع نیز راهی برای ایجاد یک محتوای جالب وجود دارد که لینک‌ها را جذب کند؛ بنابراین همیشه ایده خوبی است که وب‌سایت‌های رقبای خود را بررسی کنید و ببینید آیا آنها دارایی‌های قابل پیوندی دارند که بتوان آن را تکرار کرد.

برای انجام این کار، به‌سادگی نام دامنه آنها را در Ahrefs’ Site Explorer قرار دهید و به گزارش بهترین پیوندها بروید. این به شما نشان می‌دهد که کدام یک از صفحات آنها بیشترین لینک را به خود اختصاص داده است.

همان‌طور که در اسکرین‌شات بالا می‌بینید، سه صفحه از پنج صفحه مرتبط با بیشترین پیوند در وبلاگ Ahrefs (به‌استثنای صفحه اصلی) مطالعات تحقیقاتی مبتنی بر داده هستند. این به شما ایده بسیار خوبی از نوع محتوایی می‌دهد که پیوندها را در صنعت ما جذب می‌کند.

البته در جایگاه شما، نوع غالب دارایی قابل پیوند ممکن است کاملاً متفاوت باشد. اینفوگرافیک، ابزارهای آنلاین، نظرسنجی، ایگو بایت و غیره. وظیفه شما این است که آن را پیدا کنید و برای ایجاد محتوای قابل پیوند وب‌سایت خود استفاده کنید.

3. ارتقای محتوا

مهم نیست که صفحات شما چقدر “قابل پیوند” هستند، مردم نمی‌توانند بدون اینکه ابتدا آنها را کشف کنند به آنها پیوند دهند. به‌عبارت‌دیگر، حتی بهترین دارایی‌های قابل پیوند نیز برای جذب لینک باید تبلیغ شوند. به‌طورکلی، تنها سه‌راه برای تبلیغ محتوا وجود دارد:

  • تبلیغات
  • اطلاع‌رسانی
  • جوامع و انجمن‌ها

تبلیغات

این راه نسبتاً ساده به نظر می‌رسد و کافی است برای جذب بازدیدکنندگان به صفحه خود به شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و توییتر پول پرداخت کنید. همچنین می‌توانید تقریباً با هر وب‌سایتی که مخاطبان شما در آن حضور دارند ارتباط برقرار کنید و با آنها یک معاملهٔ تبلیغاتی انجام دهید. (هرچه محتوای خود را برای افراد بیشتری تبلیغ کنید، شانس بیشتری برای لینک دادن به آن وجود دارد).

البته یک مشکل وجود دارد، اینکه نمی‌توان تمام پیوندهای به‌دست‌آمده را به تبلیغاتی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید نسبت دهید یا تضمین کرد که این تبلیغات صددرصد نتیجه می‌دهند؛ بنابراین این‌طور نیست که اگر رئیستان با سرمایه‌گذاری 1000 دلاری در تبلیغات فیس‌بوک موافقت کرد، بتوانید ده پیوند باکیفیت بالا را به رئیس خود قول دهید (درهرصورت بهتر است محتوای خود را تبلیغ کنید؛ زیرا به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند).

اطلاع‌رسانی

اطلاع‌رسانی احتمالاً بهترین راه برای در معرض دید قراردادن محتوای شما برای لینکاراتی (linkarati) (افرادی که وب‌سایت دارند و می‌توانند به شما لینک دهند) است.

درست است که با تبلیغات هم می‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد، اما اگر می‌خواهید شانس خود را برای دریافت لینک از آنها افزایش دهید، یک ایمیل شخصی و با ساختار مناسب بسیار مؤثرتر خواهد بود. یعنی به‌جای اینکه آشکارا از کسی بخواهید که در همان لحظه به شما پیوند دهد، سعی کنید آنها را با محتوای خود تحت‌تأثیر قرار دهید و آنها را وادار کنید که خودخواسته آن را بررسی کنند.

برای این منظور باید ایده‌ای منحصربه‌فردی را از متن محتوای خود در ذهن آنها بکارید تا بخواهند آن را در قالب یک مقاله به سایت خود اضافه کنند. به‌عنوان‌مثال:

انجمن‌ها

انجمن‌ها برای تبلیغ محتوای شما به مخاطبان مرتبط عالی هستند. در هر صنعتی که هستید، حتماً یک جایی وجود دارد که افراد همفکر در آنجا پاتوق می‌کنند، یا شاید برخی گروه‌ها در فیس‌بوک، سایت‌های اجتماعی و امثالهم. اما تبلیغ محتوای شما در این جوامع آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. شما نمی‌توانید به‌سادگی به یک انجمن بپیوندید، پیوند خود را در آنجا بگذارید و بروید. چون به همان سرعت، مطرود خواهید شد.

قبل از اینکه به شما اجازه داده شود که محتوای خود را در جایی تبلیغ کنید، باید عضو فعال آن انجمن شده و از طرف اعضای آن مورد احترام قرار گیرید. در نهایت به‌خاطر داشته باشید که نباید هر محتوای جدیدی را که تولید می‌کنید در آنجا پست کنید، زیرا باعث ازبین‌رفتن شهرت شما و آزار دیگران می‌شود؛ بنابراین مطمئن شوید که آن چیزی که به اشتراک می‌گذارید، بهترین شماست.

یک استراتژی دیگر این است که جامعه و انجمن خود را بسازید. زیرا آنها می‌خواهند که از هر محتوای جدیدی که منتشر می‌کنید مطلع شوند. به‌عنوان‌مثال با اضافه‌کردن:

  • ما را در توییتر دنبال کنید
  • به خبرنامهٔ ایمیل وبلاگ ما بپیوندید
  • به گروه خصوصی فیس‌بوک ما بپیوندید

4. وبلاگ‌نویسی مهمان

هر وبلاگ‌نویسی می‌خواهد محتوای باکیفیتی را منتشر کند که برای مخاطبانش ارزش داشته باشد، اما انجام مداوم آن یک چالش سخت است. به همین دلیل بسیاری از صاحبان وبلاگ، مقالات مهمان را در وبلاگ خود می‌پذیرند. وبلاگ‌نویسی مهمان در دنیای سئو بسیار محبوب شده است، درحالی‌که مت کاتز، رئیس سابق تیم وب اسپم گوگل، در سال 2014 اعلام کرده بود که این امر در حال نابودی است.

و بااین‌حال، ما در سال 2022 هستیم و تمام متخصصان لینک‌سازی که با آنها صحبت کرده‌ام هنوز وبلاگ‌نویسی مهمان را یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ایجاد پیوند می‌دانند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وبلاگ‌های قانونی را انتخاب کنید و محتوایی را به آنها ارائه دهید که خوشحال می‌شوند در وب‌سایت خود منتشر کنند.

اما مشکلی در اینجا وجود دارد: وبلاگ‌های قانونی به مقالات مهمان شما نیاز ندارند. آنها به‌تنهایی خوب کار می‌کنند، این دقیقاً همان چیزی است که آنها را “مشروع” می‌کند؛ بنابراین چگونه باید آنها را متقاعد کنید که محتوای شما را منتشر کنند؟ خب، جدا از اینکه واقعاً راهکار صددرصدی وجود ندارد؛ اما دو نکته هست که ممکن است به شما کمک کند:

1. راه خود را به سمت بالا بسازید

وبلاگ‌های برتر در صنعت شما بعید است که پیشنهاد شما را جدی بگیرند مگر اینکه سابقه خوبی در مقالات منتشر شده در وبلاگ‌های مشابه خودشان داشته باشید؛ بنابراین قبل از اینکه وبلاگ شماره 1 را هدف قرار دهید، سعی کنید ابتدا در شماره 2 سرمایه‌گذاری کنید و قبل از طرح شماره 2، سعی کنید در شماره 3 مقاله منتشر کنید.

درواقع شما باید از وبلاگ‌های کمتر شناخته شده در صنعت خود شروع کنید و به‌تدریج راه خود را بسازید و اگر می‌خواهید این وبلاگ‌ها را پیدا کنید، ما یک ابزار قدرتمند برای کمک به شما داریم: Content Explorer.

کافی است فقط سه مرحله  سادهٔ زیر را دنبال کنید:

  • کلمه یا عبارتی را جستجو کنید که وبلاگ‌های موجود در صنعت شما احتمالاً در عنوان مقاله خود ذکر می‌کنند.
  • فیلتر “Domain Rating” را روی محدوده 30-40 تنظیم کنید.
  • از تنظیمات “یک صفحه در هر دامنه” برای مشاهده فقط یک مقاله از هر وبلاگ استفاده کنید.

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، جستجوی کلمه “steak” 9425 صفحه از وب‌سایت‌های دارای امتیاز DR از 30 تا 40 را برمی‌گرداند.

اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که وبلاگ‌هایی را که آنها در آن هستند بررسی کنید و شانس خود را برای انتشار در آنجا تخمین بزنید. البته اگر وبلاگ‌ها برای شما خیلی ضعیف یا خیلی قوی به نظر می‌رسند، همیشه می‌توانید فیلتر DR را مجدداً تنظیم کنید تا زمانی که سطح وبلاگ موردنظر خود را پیدا کنید.

برای محدودکردن بیشتر نتایج خود، ممکن است بخواهید از فیلتر ترافیک وب‌سایت (Website traffic) نیز استفاده کنید که می‌تواند به شما کمک کند روی وبلاگ‌هایی تمرکز کنید که میزان معینی از ترافیک را از گوگل دریافت می‌کنند.

2. یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز بدهید

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، هر وبلاگ‌نویسی می‌خواهد محتوای با کیفیتی را منتشر کند که برای مخاطبانش مفید باشد؛ بنابراین هرچه محتوای شما بهتر باشد، شانس بیشتری برای انتشار آن دارید. بااین‌حال، اکثر وبلاگ‌نویسان محبوب هر هفته ده‌ها پست مهمان مشابه دریافت می‌کنند که به آنها “محتوای باکیفیت بالا، منحصربه‌فرد و ارزشمند” ارائه می‌دهد (که در واقعیت اصلاً خوب نیست).

 پس چگونه در این‌همه سروصدا متمایز شوید و توجه وبلاگ‌نویسان محبوب را با طرح پست مهمان خود جلب کنید؟ خب، یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، یافتن «شکاف محتوا» است، یعنی موضوع محبوبی که ترافیک جستجوی زیادی را برای یکی از رقبای خود به ارمغان می‌آورد، اما در وبلاگ خودشان پوشش داده نمی‌شود.

در Ahrefs یک ابزار مفید هست که به شما کمک می‌کند شکاف‌های محتوایی بین وب‌سایت‌ها را پیدا کنید به نام: Content gap. فرض کنید تصمیم گرفتید یک مقاله مهمان برای Brian Dean ارائه دهید. شما می‌توانید از این ابزار برای پیداکردن موضوعاتی که ترافیک جستجوی زیادی را به وبلاگ Ahrefs ارسال می‌کنند ولی Brian پوشش نداده است، استفاده کنید.

  • سایت Brian را در Site Explorer وارد کنید.
  • به ابزار Content Gap بروید.
  • به‌عنوان یک رقیب وارد وبلاگ Ahrefs شوید.
  • ·         “Show keywords”  را بزنید.
  • به دنبال کلمات کلیدی باشید که علاقه شما را برانگیخته است.
  • برای بررسی ترافیک ارگانیک، caret را در صفحه بزنید.

در عرض چند ثانیه یک موضوع عالی پیدا کردید که 11 هزار بازدید ماهانه از وبلاگ Ahrefs به ارمغان می‌آورد، اما هنوز در وبلاگ Backlinko پوشش داده نشده است. ارائه این موضوع خاص به Brian و توضیح اینکه چگونه مقاله شما برجسته می‌شود، شانس انتشار شما را به‌شدت افزایش می‌دهد و در مقایسه با پیشنهاد تکراری “من می‌توانم یک مقاله باکیفیت برای شما بنویسم” احتمال برد بیشتری دارد.

راه جالب دیگری برای متمایز شدن در پست مهمان، پیشنهاد بازنویسی یکی از مقالات قدیمی و ضعیف آنهاست. یعنی به‌جای اینکه برای پیشنهاد نوشتن یک پست مهمان با کسی تماس بگیرید، پست قدیمی آنها را که در ترافیک جستجو قرار نمی‌گیرد را پیدا می‌کنید و به آنها پیشنهاد می‌کنید آن را برایشان بازنویسی کنید.

قسمت 5: ابزارهای لینک‌سازی

درحالی‌که از نظر فنی می‌توان لینک‌ها را تنها با کمی قدرت تفکر و یک حساب ایمیل ایجاد کرد، تعدادی ابزار لینک‌سازی وجود دارد که به آسان‌تر کردن فرایند به‌دست‌آوردن لینک کمک می‌کنند. بیایید پنج نوع از آنها که ممکن است در ساخت لینک به شما کمک کنند را مرور کنیم:

  • ابزارهای تحقیق بک‌لینک (Backlink research tools)
  • ابزارهای تحقیق محتوا (Content research tools)
  • ابزارهای جستجوی لینک (Link prospecting tools)
  • ابزارهای نظارت بر وب (Web Monitoring tools)
  • ابزارهای اطلاع‌رسانی با ایمیل (Email Outreach tools)

همان‌طور که از قبل می‌دانید، مطالعه پیوندهای رقبا در هنگام ایجاد یک استراتژی ساخت لینک برای وب‌سایت خودتان بسیار مفید است. اکسپلورر سایت (Site Explorer) Ahrefs به طور گسترده‌ای به‌عنوان ابزار تحقیق بک‌لینک صنعت در نظر گرفته می‌شود.

اگر هر وب‌سایت یا URL را به آن اضافه کنید، لیست گسترده‌ای از همه بک‌لینک‌هایی که به آن اشاره می‌کنند را با معیارها و فیلترهای مفید زیادی دریافت خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های ساخت لینک را پیدا کنید. (برخی دیگر از شرکت‌های ابزار سئو که فهرست پیوند (link index) خود را اجرا می‌کنند، Moz، Majestic و Semrush هستند).

2. ابزار تحقیق محتوا (Content research tools)

ابزار تحقیق محتوا، حدس و گمان را از ایجاد محتواهایی که قابل اشتراک‌گذاری و دارای ارزش پیوند باشند، حذف می‌کند. می‌توانید از این ابزار برای یافتن زوایای محتوایی که پیوندها و اشتراک‌گذاری‌های زیادی ایجاد کرده‌اند، استفاده کنید و از این یافته‌ها برای ایجاد محتوای خود استفاده کنید.

در اکسپلورر محتوای (Content Explorer) Ahrefs ، فقط موضوعی را که می‌خواهید در عنوان صفحات بنویسید جستجو کنید و نتایج را با ارجاع به دامنه‌ها (linking websites) مرتب کنید. مطالعهٔ این صفحات و پیوندهایشان باید به شما ایده‌های زیادی در مورد چگونه بهتر کردن محتوایتان بدهد (ابزار دیگری با عملکرد نسبتاً مشابه، Buzzsumo است که به‌اشتراک‌گذاری اجتماعی‌شان را بر معیارهای سئو اولویت می‌دهد).

ابزارهای جستجوی پیوند به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت‌های مرتبط را پیدا کرده و آنها را اولویت‌بندی کنید، سپس پیشنهادهای پیوند خود را به آنها ارسال کنید. بسیاری از متخصصان سئو، جستجوی لینک خود را با حذف کردن نتایج جستجوی گوگل برای لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صفحه خود انجام می‌دهند. برخی از آنها این کار را به‌صورت دستی با یک نوار ابزار SEO انجام می‌دهند که گزینه‌ای برای استخراج نتایج جستجو دارد، درحالی‌که برخی دیگر این فرایند را با ابزارهایی مانند Link Prospector یا Screaming Frog ، نیمه‌خودکار می‌کنند.

اما Ahrefs’s Content Explorer در واقع بهترین ابزار جستجوی پیوند موجود است. فرض کنید مقاله‌ای با عنوان “10 Best Mechanical Keyboards” نوشته‌اید و می‌خواهید چند پیوند به آن ایجاد کنید. جستجوی “mechanical keyboard” در Content Explorer بیش از 180 هزار صفحه را از سراسر وب برمی‌گرداند که این کلمه کلیدی را در محتوای خود ذکر می‌کنند.

در مرحله بعد، چند فیلتر برای خلاص شدن از شر صفحات بی‌کیفیت (و هرزنامه) اعمال می‌کنید، و لیست مشتریان احتمالی پیوند شما به چند هزار نفر کاهش می‌یابد که هنوز هم مقدار زیادی است و در نهایت، روی دکمه “Export” کلیک می‌کنید و لیست مشتریان احتمالی پیوند را به ابزار تبلیغات ایمیلی خود منتقل می‌کنید.

4. ابزارهای نظارت بر وب (Web monitoring tools)

ابزارهای نظارت بر وب، شما را از صفحات تازه منتشر شده‌ای که کلمه کلیدی شما را ذکر می‌کنند یا بک‌لینک‌های جدیدی که رقبای شما به دست آورده‌اند، آگاه می‌کند. هر دوی این اطلاعات می‌توانند به‌عنوان یک منبع عالی برای ایجاد فرصت لینک عمل کنند. Ahrefs Alerts با هر دو نوع هشدار، به‌خوبی کار می‌کند: هشدار برای بک‌لینک و ذکر کلمات کلیدی.

برخی دیگر از ابزارهای نظارت بر وب که ممکن است بخواهید آزمایش کنید عبارت‌اند از: Google Alerts، Mention و Brand24.

5. ابزارهای اطلاع‌رسانی ایمیل (Email outreach tools)

ابزارهای اطلاع‌رسانی ایمیل به شما کمک می‌کند کمپین‌های لینک‌سازی را مدیریت و پیگیری کنید. آنها همچنین فرایند یافتن مشتریان بالقوه، ایجاد الگوهای توسعه، ارسال پیگیری‌ها و موارد دیگر را ساده می‌کنند. گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک ابزار اطلاع‌رسانی ایمیل وجود دارد، اما ابزار مناسب برای شما به تاکتیک‌ها، فرایندها، مقیاس عملیات و بودجه شما بستگی دارد. در زیر برای کمک به انتخاب شما یک رای گیری انجام شده:

دو ابزار جالب اطلاع‌رسانی ایمیل که در بالا نشده است Neverbounce و Clearout.io هستند.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x