logo wh

مبانی SEO : راهنمای مبتدیان برای موفقیت در سئو

فهرست مطالب

اگر می‌خواهید مردم وب‌سایت شما را از طریق گوگل پیدا کنند، باید اصول سئو را بدانید. این اصول ساده‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید؛ بنابراین به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید سئو چیست، چگونه در آن موفق شوید و ایندکس شوید.

قسمت ۱: اصول سئو

سئو چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، فرایند افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک یک وب‌سایت است. این همان جایی است که کارهایی را انجام می‌دهید تا  به شما کمک کند در نتایج ارگانیک موتور جستجو ظاهر شوید و رتبه بالاتری کسب کنید.

چرا سئو مهم است؟

مردم اغلب به دنبال کاری هستند که شما انجام می‌دهید و شما می‌توانید با رتبه‌بندی بر اساس آن عبارات، مشتریان را جذب کنید. البته بعید است که بدون تلاش جزئی از رتبه‌بندی شوید، زیرا دیگران در تلاش هستند همین کار را انجام دهند. به همین دلیل سئو اهمیت دارد؛ زیرا کمک می‌کند تا به گوگل نشان دهید که شما شایسته رتبه‌بندی هستید.

مزایای سئو چیست؟

اکثر مردم روی یکی از چند نتیجهٔ اول جستجوی کلیک می‌کنند، بنابراین جزو رتبه‌های بالاتر بودن، معمولاً منجر به ترافیک بیشتر می‌شود. برخلاف سایر کانال‌ها، ترافیک جستجو اغلب ثابت و منفعل است. این به این دلیل است که تعداد جستجوها تقریباً هر ماه کاملاً ثابت است. ترافیک جستجو “رایگان” است و در صورت به‌دست‌آوردن آن دیگر نیازی به تبلیغات گران‌قیمت ندارید.

چگونه سئو را انجام دهید؟

سئو شامل پنج مرحله اصلی است:

  1. تحقیق در مورد کلمات کلیدی: آنچه را که مردم جستجو می‌کنند، پیدا کنید.
  2. تولید محتوا: تولید محتوا برای جستجوگران
  3. سئو روی صفحه: محتوای خود را تاحدامکان شفاف و خوانا کنید.
  4. ساخت لینک: ایجاد اعتماد و اعتبار از سایر وب‌سایت‌ها.
  5. سئوی فنی: به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را پیدا کنند، بخزند (crawl) و فهرست (index) کنند.

قسمت ۲: شروعی برای موفقیت در سئو

زمانی که وب‌سایت شما از پایه برای موفقیت در سئو راه‌اندازی شده باشد، انجام سئو بسیار آسان‌تر است. بیایید به چند روش برای انجام این کار نگاه کنیم.

یک دامنه خوب بگیرید

اکثر دامنه‌ها برای سئو مناسب هستند، بنابراین اگر از قبل یکی دارید، زیاد نگران نباشید. اما اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، این دو عنصر را هنگام انتخاب یک دامنه خوب در نظر داشته باشید:

۱. نام دامنه

انتخاب چیزی کوتاه و به‌یادماندنی بهترین گزینه است. سعی نکنید کلمات کلیدی‌تان را به شکل عجیب‌وغریب در آورید. نام تجاری شما بدون استفاده از خط تیره یا کاراکترهای خاص معمولاً انتخاب خوبی است.

۲. دامنه سطح بالا (TLD)

این مربوط به قسمت بعد از نام است (مانند .com). هرچند انتخاب TLD شما برای سئو تفاوتی ندارد اما.com  برای اکثر مردم بهترین گزینه است، زیرا قابل‌تشخیص‌ترین و اعتمادترین آنهاست. برای مؤسسات خیریه، .org  یا معادل محلی‌تان ( مثلاً .ir) نیز مناسب است. در کل گزینه‌های محلی برای داخل کشور خودتان مناسب‌تر هستند و ممکن است خارج از کشور اعتبار چندانی نداشته باشند. در نهایت بهتر است از TLDهایی مانند .info و .biz دوری کنید؛ زیرا اکثر مردم آنها را جزو هرزنامه‌ها دسته‌بندی می‌کنند. ولی اگر از قبل یکی داشته باشید پایان دنیا نیست و هنوز هم می‌توانید یک وب‌سایت قانونی بسازید که رتبه‌بندی می‌کند.

از پلتفرم‌های توسعهٔ وب‌سایت استفاده کنید

این پلتفرم‌ها که به شما امکان می‌دهند وب‌سایتی را به‌راحتی ایجاد و مدیریت کنید، دو نوع دارند:

  1. پلتفرم‌های میزبانی شده: همه چیز برای شما انجام شده است آنها سایتتان را میزبانی می‌کنند، طرح‌های آماده به شما می‌دهند و اجازه می‌دهند بدون نیاز به کدنویسی، محتوا اضافه یا ویرایش کنید.
  2. پلتفرم‌های خود میزبان: این دسته نیز به شما امکان می‌دهند بدون کدنویسی، محتوا را اضافه و ویرایش کنید. اما تفاوتشان در این است که شما باید خودتان آنها را میزبانی و نصب کنید.

اکثر سئوکاران یک پلتفرم خود میزبان و منبع‌باز مانند وردپرس استفاده می‌کنند زیرا:

  • قابل تنظیم است: می‌توانید کد منبع‌باز را هرطور که دوست دارید ویرایش کنید. همچنین جامعه وسیعی از توسعه‌دهندگان وجود دارند که این پلتفرم‌ها را می‌شناسند.
  • قابل‌گسترش است: میلیون‌ها پلاگین برای گسترش عملکرد آن وجود دارد، از جمله بسیاری از افزونه‌های  SEO

همچنین اگر به‌سهولت استفاده و پشتیبانی اهمیت می‌دهید، گزینهٔ میزبانی شده برای شما مناسب‌تر است. از طرفی برای اکثر افراد به‌قدر کافی قابلیت جهت سئو ارائه می‌دهد.

از یک میزبان وب خوب استفاده کنید

اگر از سرویس‌های میزبانی استفاده می‌کنید، به یک میزبان وب نیاز دارید. این میزبان‌ها سایت شما را روی یک هارددیسک ذخیره می‌کنند و هرکسی که به اینترنت متصل است می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. هنگام انتخاب، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • امنیت: مطمئن شوید که گواهی SSL/TLS رایگان دریافت می‌کنید. یا حداقل، پشتیبانی از Let’s Encrypt ، سازمانی غیرانتفاعی که گواهینامه‌های رایگان ارائه می‌کند.
  • مکان سرور: انتقال داده‌ها بین سرور و بازدیدکننده زمان می‌برد؛ بنابراین بهتر است میزبانتان را مطابق با سرورهای کشوری که بیشتر ترافیک شما را دارد، انتخاب کنید.
  • پشتیبانی: پشتیبانی ۲۴ ساعته ایده‌آل است. قبل از ثبت‌نام با پرسیدن موارد بالا، میزان پشتیبانی‌شان را بررسی کنید.

یک تجربه کاربری مثبت ایجاد کنید

گوگل صفحاتی را رتبه‌بندی می‌کند که به بازدیدکنندگان تجربه مثبتی می‌دهند. بیایید به چند روش برای ایجاد تجربهٔ کاربری مثبت بپردازیم:

۱. از HTTPS استفاده کنید

هیچ‌چیز برای بازدیدکنندگان بدتر از آن نیست که اطلاعات شخصی‌شان در معرض هکرها باشد؛ بنابراین همیشه سایت خود را با SSL یاTLS  رمزگذاری کنید.

۲. یک طرح جذاب انتخاب کنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد از وب‌سایتی بازدید کند که به نظر می‌رسد مربوط به سال‌ها پیش است؛ بنابراین هرچند نیازی نیست وب‌سایت خود هرچند ماه یکبار طراحی مجدد کنید؛ اما باید ظاهر خوبی داشته و نشان‌دهنده برند شما باشد.

۳. مطمئن شوید که با موبایل سازگار است

اکنون اکثر جست جوها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود تا رایانهٔ رومیزی! بنابراین بسیار مهم است که استفاده از وب‌سایتتان در موبایل به‌اندازهٔ دسکتاپ خوشایند باشد.

۴. از اندازه فونت قابل خواندن استفاده کنید

مردم با استفاده از انواع دستگاه‌ها وب را مرور می‌کنند. پس باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در تمام صفحه‌ها قابل خواندن است.

۵. از پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات مزاحم خودداری کنید

هرچند همه از تبلیغات متنفرند، اما گاهی اوقات شما به آنها نیاز دارید. اگر این‌طور است، حداقل سعی کنید مزاحم خوانش مطالب شما نشود. صفحات دارای این ویژگی به‌احتمال زیاد رتبه بالایی کسب نخواهند کرد.

۶. مطمئن شوید که سریع بارگذاری می‌شود

سرعت بارگذاری صفحه یک عامل رتبه‌بندی در دسکتاپ و موبایل است. اما این بدان معنا نیست که سایت شما نیاز به بارگذاری سریع و رعدآسا دارد. این فقط تأثیر منفی بر صفحاتی می‌گذارد که کندترین تجربه را به کاربران ارائه می‌دهند.

یک ساختار منطقی سایت ایجاد کنید

بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو باید به‌راحتی محتوای سایت شما را پیدا کنند. به همین دلیل مهم است که یک سلسله‌مراتب منطقی برای محتوای خود ایجاد کنید. می‌توانید این کار را با ترسیم نقشه ذهنی انجام دهید که هر شاخه روی این نقشه به یک لینک داخلی تبدیل می‌شود که پیوندی از یک صفحهٔ وب‌سایتتان به صفحهٔ دیگر آن است.

لینک‌های داخلی به چند دلیل برای UX و SEO  بسیار مهم هستند:

  • آنها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا صفحات جدید را پیدا کنند. گوگل نمی‌تواند صفحاتی را که پیدا نکرده است فهرست کند.
  • آنها به انتقال رتبه صفحه (PageRank) در سایت شما کمک می‌کنند. PageRank پایه و اساس جستجوی گوگل است که کیفیت یک صفحه را با تجزیه‌وتحلیل کمیت و کیفیت لینک‌هایی که به آن اشاره می‌کنند قضاوت می‌کند.
  • آنها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند صفحه شما در مورد چیست. گوگل به کلمات قابل کلیک در پیوند برای پیداکردن آن نگاه می‌کند که در غیر این صورت به‌عنوان متن لنگر شناخته می‌شود.

از یک ساختار URL منطقی استفاده کنید

URLها بسیار مهم هستند، زیرا به جستجوگران کمک می‌کنند محتوا و زمینه یک صفحه را درک کنند. بسیاری از پلتفرم‌های وب‌سایت به شما امکان می‌دهند نحوه ساختار URLهای خود را انتخاب کنید. این پنج گزینه اصلی برای URLها در وردپرس هستند:

  • ساده: website.com/?p=123
  • روز و نام:  website.com/2021/03/04/seo-basics/
  • ماه و نام: website.com/03/04/seo-basics/
  • عدد: website.com/865/
  • نام پست: website.com/seo-basics/

اگر در حال راه‌اندازی یک سایت جدید هستید، با واضح‌ترین و توصیفی‌ترین ساختار پیش بروید که این نام پست است. اگر با یک وب‌سایت موجود کار می‌کنید، به‌ندرت تغییر ساختار URL ایدهٔ خوبی برای شماست. زیرا ممکن است تأثیر منفی بگذارد.

افزونه سئو نصب کنید

اکثر پلتفرم‌های وب‌سایت، عملکردهای اولیه SEO را از خارج انجام می‌دهند. اما اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه سئو را نصب کنید. زیرا اجرای بهترین شیوه‌های اولیه سئو نیز بدون آن کار سختی است. برای این منظور، هم Yoast و هم Rank Math گزینه‌های خوبی هستند.

قسمت ۳: ورود به گوگل

هرچند راه‌اندازی یک وب‌سایت طراحی شده برای موفقیت در سئو، به گوگل کمک می‌کند تا صفحات شما را بخزد و ایندکس کند. اما ارسال سایت شما به گوگل این روند را تسریع کند. به این دلیل که شما به گوگل کمک می‌کنید تا وب‌سایتتان را حتی اگر بک‌لینک نداشته باشد پیدا کند.

پیداکردن یا ایجاد نقشه سایت

لیست نقشه سایت، صفحهٔ مهمی  برای وب‌سایتی است که می‌خواهید موتورهای جستجو آن را ایندکس کنند. اگر از قبل نقشه سایت دارید، احتمالاً در یکی از این URLها قرار دارد:

  • site.com/sitemap.xml
  • site.com/sitemap_index.xml

اگر نتوانستید آن را از این دو طریق پیدا کنید، site.com/robots.txt  را که معمولاً در آن فهرست شده است، بررسی کنید. اگر بازهم نتوانستید آن را پیدا کنید، احتمالاً ندارید و باید یکی را ایجاد کنید.

نحوهٔ ارسال نقشه سایت

این کار را از طریق کنسول جستجوی گوگل (GSC) انجام دهید. چیزی حدود دو ثانیه طول می‌کشد.

قسمت ۴: چگونه موفقیت سئو را پیگیری کنیم

قبل از اینکه به نحوه انجام سئو بپردازیم، ارزش آن را دارد که یک دقیقه وقت بگذاریم تا نحوه ردیابی و سنجش عملکرد سئو را بهتر درک کنیم. هرچند آنچه ما در اینجا پوشش خواهیم داد یک نمای کلی ولی سطح بالا است.

ترافیک ارگانیک

بیایید با امری بدیهی شروع کنیم. اگر ترافیک ارگانیک شما در حال افزایش است، یعنی کارهایی که انجام می‌دهید درست است. شما می‌توانید این را در GSC به‌صورت رایگان پیگیری کنید. اگر به GSC دسترسی ندارید، برای یک حساب رایگان Ahrefs Webmaster Tools (AWT)  ثبت‌نام کنید. سپس دامنه خود را برای تخمین به Site Explorer متصل کنید.

رتبه‌بندی کلمات کلیدی

اگر رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی هدف شما در حال افزایش است، این نشانه دیگری است که شما کارتان را درست انجام می‌دهید. می‌توانید میانگین رتبه‌بندی کلمات کلیدی را نیز به‌صورت رایگان در GSC دنبال کنید و اگر می‌خواهید ردیابی دقیق‌تری داشته باشید، به یک ابزار ردیابی رتبه مانند Ahrefs’ Rank Tracker نیاز دارید.

سهم ارگانیک از صدا  (OSoV)

این همان میزان قابل‌مشاهده بودن نام تجاری‌تان در نتایج جستجو، در مقایسه با رقبای شما است. این مهم است؛ زیرا بین SoV و سهم بازار رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

شما می‌توانید SoV ارگانیک را در ردیاب رتبهٔ Ahrefs ردیابی کنید. برای این منظور، فقط کلمات کلیدی که برای کسب‌وکار شما مهم هستند را اضافه کنید و به آنها یک برچسب مناسب بدهید. سپس از آنجا، به گزارش “نمای کلی رقبا” بروید و برگه “Visibility” را بررسی کنید. این نشان‌دهندهٔ درصد کلیک برای کلمات کلیدی ردیابی شده در وب‌سایت شما در مقایسه با رقبایتان است.

نکات کلیدی

  • سئو، فرایند افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک یک وب‌سایت است.
  • شما این کار را با رتبه‌بندی در نتایج جستجوی ارگانیک انجام می‌دهید.
  • بدون سئو بعید است که رتبهٔ خوبی کسب کنید.
  • رتبه بالا به شما ترافیک رایگان و نسبتاً ثابت می‌دهد.
  • سئو شامل تحقیق در مورد کلمات کلیدی، تولید محتوا، سئوی درون صفحه، ساخت لینک و سئوی فنی است.
  • زمانی که وب‌سایت شما برای موفقیت در سئو به‌درستی راه‌اندازی شده باشد، انجام سئو برای آن بسیار آسان‌تر است.
  • گوگل معمولاً وب‌سایت شما را به‌تنهایی پیدا و فهرست می‌کند، اما گاهی اوقات می‌توانید با ارسال نقشه سایت خود، این روند را تسریع کنید.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x