logo wh

سئوی محتوا (SEO content): راهنمای مبتدیان

فهرست مطالب

برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، باید محتوایی ایجاد کنید که جستجوگران و موتورهای جستجو بخواهند ببینند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید چرا این موضوع مهم است و چگونه یک محتوای سئو شده ایجاد کنید.

قسمت ۱: اصول اولیه محتوای سئو

سئوی محتوا چیست؟

محتوای سئو، محتوایی است که برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو طراحی شده است که می‌تواند یک پست وبلاگ، محصول یا صفحه فرود، ابزار تعاملی یا هر چیز دیگری باشد.

چرا سئوی محتوا مهم است؟

همهٔ محتواها رتبه‌بندی نمی‌شود و از جستجوی ارگانیک، ترافیک دریافت نمی‌کنند مگر محتواهایی که درباره موضوعاتی هستند که جستجوگران آنها را سرچ می‌کنند (یا اینکه خوش‌شانس باشید)‌.

قسمت ۲: نحوهٔ ایجاد محتوای سئو شده

ایجاد محتوای سئو شده به معنای دادن چیزی است که جستجوگر می‌خواهد و آن را چسبنده (sticky) می‌کند. اگر بتوانید بینش و تخصص منحصربه‌فردتان را به آن اضافه کنید حتی بهتر هم می‌شود. بیایید این پروسه را با جزئیات بیشتری مرور کنیم.

۱. یک موضوع اثبات شده را انتخاب کنید

اگر تحقیق کلمات کلیدی را انجام داده‌اید، یعنی یک موضوع اثبات شده دارید. چیزی که دارای پتانسیل ترافیک، پتانسیل تجاری و پتانسیل رتبه‌بندی است. برای مثال در اینجا یک موضوع اثبات شده برای baking supplies store وجود دارد:

این موضوع، پتانسیل تجاری و ترافیک خوبی دارد و رتبه‌بندی آن بر اساس درجه سختی کلمه کلیدی (KD) آسان به نظر می‌رسد. ما برای پیداکردن آن:

  1. کلمه کلیدی بذر “bakery” را در Ahrefs’ Keywords Explorer قرار دادیم
  2. گزارش شرایط منطبق را بررسی کردیم
  3. سپس آن را برای کلمات کلیدی با پتانسیل ترافیک خوب و KD پایین فیلتر کردیم

در نهایت، ما صفحات با رتبه برتر و آمار آنها را در نمای کلی SERP بررسی کردیم. ازآنجایی‌که بسیاری از آنها تعداد کمی بک‌لینک دارند و یا هیچ بک‌لینکی ندارند و از برندهای ناشناخته هستند، به نظر می‌رسد یک کلمه کلیدی نسبتاً امیدوارکننده باشد.

۲.  تجزیه‌وتحلیل هدف جستجو

درک هدف جستجو به این معنی است که بفهمید جستجوگر به دنبال چه چیزی است. شما باید این کار را انجام دهید؛ زیرا اگر محتوای شما باهدف آنها مطابقت نداشته باشد، شانس شما برای رتبه‌بندی کم است. البته خود کلمات کلیدی اغلب قصد و نیت را آشکار می‌کنند. برای مثال، واضح است که افرادی که «نکات سئو» را جستجو می‌کنند، فهرستی از نکات دربارهٔ سئو را می‌خواهند. اما برای سایر کلمات کلیدی ممکن است کمتر مشخص باشد، بنابراین بهتر است از صفحات با رتبه برتر به‌عنوان معیار استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر، از آنچه قبلاً رتبه‌بندی شده است، هدف را استنتاج کنید.

برای انجام این کار، صفحات دارای رتبه برتر را برای سه چیز تجزیه‌وتحلیل کنید:

  • نوع محتوا: آیا آنها پست‌های وبلاگ، صفحات محصول، صفحات فرود یا چیز دیگری هستند؟
  • قالب محتوا: آیا آنها جزو آموزش‌ها، فهرست‌ها، راهنماهای نحوه کار، دستورالعمل‌ها، ابزارهای رایگان یا چیز دیگری هستند؟
  • دیدگاه محتوا (Content angle): آیا نقطه فروش غالبی مانند قیمت پایین یا آسانی وجود دارد؟

به‌عنوان‌مثال، نتایج برتر برای «neapolitan pizza dough» همه جزو پست‌های وبلاگ دستور پخت هستند و کیفیت نکته و دیدگاه غالب آن است.

۳.  تخصص خود را بررسی کنید

گوگل سیگنال‌هایی دارد که به تعیین محتواهایی که تخصصی هستند، کمک می‌کند. این کار برای موضوعاتی که می‌تواند بر شادی، سلامت یا دارایی خواننده تأثیر بگذارد، مهم‌تر است. گوگل این موضوعات را ” Your Money or Your Life (YMYL) “می‌نامد (به معنای پول شما یا زندگی شما). این چیزی است که Google در مورد تخصص داشتن در موضوعات YMYL و غیر YMYL می‌گوید:

  • موضوعات غیر YMYL: ” تخصص اکتسابی” کافی است. اگر نویسنده آن‌قدری تجربه زندگی دارد که از او متخصصی برای این موضوع بسازد، مشکلی نیست.
  • موضوعات YMYL: داشتن تخصص رسمی (با مدرک) مهم است، اما «تخصص اکتسابی» نیز برای برخی موضوعات کافی است. به‌عنوان‌مثال، یک فرد مبتلا به سرطان بهتر از یک پزشک می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که “سرطان داشتن چگونه است؟”

از فلوچارت زیر استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که کی و چگونه یک موضوع را پوشش دهید.

۴. موضوع را به طور کامل پوشش دهید

اگر تخصص دارید، زمان آن رسیده که آن نوع محتوایی را که جستجوگران می‌خواهند ببینند را ایجاد کنید. برای این کار، تجزیه‌وتحلیل هدف جستجو به شما یک ایده سطح بالا می‌دهد، اما همه چیز را برایتان آشکار نمی‌کند. بهترین محتوا برای پاسخ به یک پرس‌وجو، شامل همه چیزهایی است که جستجوگران می‌خواهند بدانند. در اینجا دوراه برای یافتن موضوعات فرعی و نکات مهم در تولید محتوا وجود دارد:

  1. به دنبال پیداکردن نقاط مشترک بین صفحات رتبه برتر باشید. عناوین فرعی‌شان اغلب افشاگر این موضوع هستند.
  2. به دنبال رتبه بندی کلمات کلیدی رایج در بین صفحات با رتبه برتر باشید. اگر بسیاری در مورد آن کلمات صحبت می کنند، احتمالاً بسیار مهم هستند.

برای انجام دومی می توانید از Ahrefs استفاده کنید.

  • کلمه کلیدی خود را در اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs وارد کنید
  • چند صفحه مرتبط با رتبه برتر را انتخاب کنید
  • روی “Open in” کلیک کنید و “Content gap” را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی هدفمان را «content audit» بگیریم و چند صفحه با رتبه برتر را به Content Gap متصل کنیم، بسیاری از کلمات کلیدی به موضوعات فرعی مرتبط می شوند.      

واضح است که جستجوگران نه‌تنها می‌خواهند بدانند چگونه ممیزی محتوا (content audit) انجام دهند، بلکه می‌خواهند بدانند:

  • کدام یک از محتواها
  • چرا آنها باید این کار را انجام دهند
  • ابزار موردنیاز آنها چیست

۵.  آن را منحصربه‌فرد کنید

اگر کل محتوای خود را بر اساس صفحات با رتبه برتر قرار دهید، در نهایت با یک محتوای کپی شده مواجه خواهید شد. این محتوا نمی‌تواند متمایز از سایرین باشد یا چیزی منحصربه‌فرد را ارائه دهد.

محتوای کپی شده یک مشکل برای سئو است؛ زیرا مردم انگیزه‌ای برای لینک دادن به آن ندارند و لینک‌ها برای سئو بسیار مهم‌اند زیرا یکی از عوامل رتبه‌بندی هستند.

در اینجا چند راه برای حل این مشکل وجود دارد:

  1. ارائه تحقیقات اصلی: نظرسنجی‌ها، رأی‌گیری‌ها، (مطالعات همه آنها کار می‌کنند).
  2. یک دیدگاه یا نظر منحصربه‌فرد ارائه دهید: این می‌تواند از طرف شما، شخصی در سازمان یا یک متخصص صنعت باشد.
  3. بر روی آنچه در حال حاضر وجود دارد بسازید: ایده‌های کلیدی را گسترش دهید، عمیق‌تر شوید و جایگزین‌هایی را ارائه دهید.

۶. آن را چسبنده (sticky) کنید

مردم به دنبال چیزی نیستند که خواندنش گیج‌کننده یا سخت باشد و این قضیه بسیار مهم است؛ زیرا گوگل از داده‌های تعاملات نیز برای ارزیابی استفاده می‌کند. اگر جستجوگران محتوایتان را مانند تایتانیک رها کنند برای سئوی شما خوب نیست. در اینجا چند نکته برای “چسبنده” کردن محتوا وجود دارد:

  • آن را ساده نگه دارید: از کلمات و جملات پیچیده خودداری کنید.
  • آن را بصری کنید: به‌جز متن از تصاویر و ویدئوها نیز استفاده کنید.
  • به زبان مخاطب خود صحبت کنید: از اصطلاحات و شعارهایی استفاده کنید که خوانندگان آن را درک کنند.
  • املای خود را مدیریت کنید: یک چک کنندهٔ املا اجرا کنید.

ابزارهایی مانند Hemmingway و Grammarly می‌توانند به ساده‌سازی و بررسی املا کمک کنند. اگر کنجکاو هستید که مخاطب شما از چه زبان و اصطلاحاتی استفاده کند، این راه را امتحان کنید:

  • کلمه کلیدی خود را در اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs وارد کنید.
  • به قسمت گزارش کلمات مرتبط بروید.
  • روی همچنین صحبت شده است (Also talk about) کلیک کنید.

۷. همیشه آن را تازه نگه دارید

محتوا برای همیشه تازه نمی‌ماند. هدف قراردادن موضوعی که به‌سرعت در حال تغییر است، یک مشکل است. این بدان معناست که دائماً باید تلاش کنید تا محتوای خود را به‌روز نگه دارید تا گوگل و جستجوگرانش را راضی نگه دارید. به‌عنوان‌مثال، روند تخمینی ترافیک برای لیست جستجوهای برتر گوگل بالا و پایین می‌شود.

دلیلش این است که موضوع شما به محتوای تازه نیاز دارد و جستجوگران یک لیست از جستجوهای برتر سال گذشته را نمی‌خواهند. آنها اطلاعاتی به‌روز می‌خواهند. هر کاهش در نمودار زمانی اتفاق می‌افتد که محتوا کهنه می‌شود و هر افزایش زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه را به‌روزرسانی می‌کنیم.

اگر کاربر وردپرس هستید، می‌توانید با افزونه رایگان سئوی وردپرس ahrefs مراقب کاهش رتبه‌ها باشید. فقط کافی است یک کلمه کلیدی هدف برای هر صفحه تعیین کنید تا به شما بگوید که آیا رتبه‌بندی آن شروع به کاهش می‌کند یا خیر. سپس می‌توانید بررسی کنید که آیا دلیل آن نیاز به محتوای جدید است.

نکات کلیدی

  • محتوای سئو شده، محتوایی است که برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل طراحی شده است.
  • در کل باید به جستجوگران آنچه را که می‌خواهند بدهیم و آن را تاحدامکان «چسبنده» کنیم.
  • تا زمانی که این کارها را انجام ندهید، احتمالاً محتوای شما رتبه‌بندی نخواهد شد.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x