logo wh

راهنمای مبتدیان برای سئو تکنیکال (Technical SEO)

فهرست مطالب

سئو تکنیکال مهم‌ترین بخش سئو است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. صفحات در درجهٔ اول باید قابل خزیدن و نمایه‌سازی باشند تا شانس رتبه‌بندی داشته باشند که بسیاری از فعالیت‌ها در مقایسه بامحتوا و لینک‌ها کمترین تأثیر را در آن خواهند داشت. راهنمای سئو تکنیکال به شما کمک کنیم برخی از اصول اولیهٔ آن را درک کنید و بدانید در کجا زمان خود را برای به حداکثر رساندن تأثیر مثبت صرف کنید.

قسمت ۱: اصول اولیه سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو مانند گوگل است تا صفحات شما را پیدا کرده، بخزند، درک کنند و فهرست کنند. هدف این کار یافتن و بهبود رتبه است.

سئوی فنی چقدر پیچیده است؟

بستگی دارد! تسلط بر اصول اساسی واقعاً دشوار نیست، اما سئو تکنیکال می‌تواند پیچیده و درکش دشوار باشد. البته ما با این راهنما تا جایی که بتوانم همه چیز را برایتان ساده می‌کنیم.

قسمت ۲: درک خزیدن

در این فصل ما اطمینان یافتن از اینکه موتورهای جستجو می‌توانند به طور مؤثر محتوای شما را بخزند را پوشش خواهیم داد.

خزیدن چگونه کار می‌کند؟

خزیدن جایی است که موتورهای جستجو محتوا را از صفحات می‌گیرند و از پیوندهای موجود در آنها برای یافتن صفحات بیشتر استفاده می‌کنند. چند راه وجود دارد که می‌توانید خزیدن در وب‌سایتتان را کنترل کنید. در ادامه چند گزینه آورده‌ایم:

Robots.txt

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که کجا می‌توانند در سایت شما بروند و کجا نمی‌توانند بروند.

نرخ خزیدن

یک دستورالعمل برای تأخیر در خزیدن وجود دارد که می‌توانید در robots.txt استفاده کنید که بسیاری از خزنده‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. این به شما امکان می‌دهد تعیین کنید که چه مدت یکبار می‌توانند صفحاتتان را بخزند. متأسفانه، گوگل به این موضوع احترام نمی‌گذارد و برای Google، باید نرخ خزیدن را در کنسول جستجوی Google تغییر دهید.

محدودیت‌های دسترسی

اگر می‌خواهید صفحه برای برخی از کاربران قابل‌دسترسی باشد؛ اما برای موتورهای جستجو قابل‌دسترسی نباشد، احتمالاً آنچه می‌خواهید یکی از این سه گزینه است:

  • یک نوع سیستم ورود
  • احراز هویت HTTP (جایی که برای دسترسی به رمز عبور نیاز است)
  • لیست سفید IP (که فقط به آدرس‌های IP خاصی اجازه دسترسی به صفحات را می‌دهد)

این نوع راه‌اندازی برای مواردی مانند شبکه‌های داخلی، محتوا برای فقط اعضا، یا برای استرلینگ، آزمایش یا سایت‌های توسعه‌ای بهترین است. این اجازه می‌دهد تا گروهی از کاربران به صفحه دسترسی داشته باشند، اما موتورهای جستجو دسترسی به صفحه ندارند و آن را فهرست نمی‌کنند.

نحوه مشاهده فعالیت خزیدن

به‌ویژه برای گوگل، ساده‌ترین راه برای دیدن آنچه در حال خزیدن است، گزارش آمار خزیدن (Crawl stats) در کنسول جستجوی گوگل است که اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خزیدن وب‌سایت شما به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید تمام فعالیت‌های مربوط به خزیدن را در وب‌سایت خود مشاهده کنید، باید به گزارش‌های سرور خود دسترسی داشته باشید و احتمالاً از ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل بهتر داده‌هایش استفاده کنید که این می‌تواند برای شما فرایندی نسبتاً پیشرفته شود. اما اگر هاست شما دارای یک کنترل پنل مانند cPanel است، باید به لاگ‌های خام (raw logs) و برخی جمع‌آوری‌کننده‌ها مانند AWstats و Webalizer دسترسی داشته باشید.

تنظیمات خزیدن

هر وب‌سایت بودجهٔ خزیدن متفاوتی دارد که ترکیبی است از اینکه گوگل چه مدت یکبار می‌خواهد یک سایت را بخزد و سایت شما چقدر به آن اجازهٔ خزیدن می‌دهد. صفحات پرطرفدارتر و صفحاتی که اغلب تغییر می‌کنند بیشتر خزیده می‌شوند و صفحاتی که به نظر محبوب نیستند یا پیوند خوبی ندارند، کمتر خزیده می‌شوند.

راهنمای سئو تکنیکال کمک می‌کند تا اگر خزنده‌ها هنگام خزیدن در وب‌سایت شما علائم استرس را ببینند، معمولاً تا زمانی که شرایط بهبود یابد، خزیدن را کاهش می‌دهند یا آن را متوقف می‌کنند. پس از خزیدن صفحات، رندر می‌شوند و به ایندکس ارسال می‌شوند. ایندکس، فهرست اصلی صفحاتی است که سرچ از بین آنها صورت می‌گیرد. بیایید در بخش بعدی در مورد شاخص ایندکس (index) صحبت کنیم.

قسمت ۳: درک ایندکس کردن (indexing)

در این بخش، ما در مورد نحوهٔ اطمینان از ایندکس شدن صفحات و بررسی نحوه ایندکس شدن آنها صحبت خواهیم کرد.

دستورالعمل ربات‌ها (Robots directives)

متا تگ ربات یک قطعه HTML است که به موتورهای جستجو می‌گوید چگونه یک صفحه خاص را بخزند یا ایندکس کنند و در بخش <head> یک صفحه وب قرار می‌گیرند، به شکل زیر:

<meta name=”robots” content=”noindex” />

کنونیکال سازی (Canonicalization)

هنگامی که چندین نسخه از یک صفحه وجود داشته باشد، گوگل یکی را برای ذخیره در فهرست ایندکس خود انتخاب می‌کند. به این فرایند canonicalization می‌گویند و URL انتخاب شده به‌عنوان کنونیکال، همان چیزی است که گوگل در نتایج جستجو نشان می‌دهد. سیگنال‌های مختلفی وجود دارد که گوگل برای انتخاب URL کنونیکال استفاده می‌کند. از جمله:

  • برچسب‌های متعارف
  • صفحات تکراری
  • لینک های داخلی
  • تغییر مسیرها
  • URL نقشهٔ سایت

ساده‌ترین راه برای مشاهده اینکه گوگل چگونه یک صفحه را ایندکس کرده است، استفاده از ابزار URL Inspection در کنسول جستجوی گوگل است که URL کنونیکال انتخاب شده توسط Google را به شما نشان می‌دهد.

قسمت ۴: موفقیت سریع در سئو تکنیکال

یکی از سخت‌ترین چیزها برای راهنمای سئو تکنیکال اولویت‌بندی است. روش‌های بسیاری وجود دارد، اما برخی تغییرات بیشتر از سایرین بر رتبه‌بندی و ترافیک شما تأثیر می‌گذارند. در اینجا برخی از پروژه‌هایی هستند که توصیه می‌کنم اولویت‌بندی شوند.

ایندکسینگ (indexing) را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که صفحاتی که می‌خواهید افراد پیدایشان کنند، توانایی ایندکس شدن در گوگل را دارند. می‌توانید گزارش Indexability را در Site Audit بررسی کنید تا صفحاتی را که نمی‌توان ایندکس کرد و دلایلشان را پیدا کنید. درAhrefs Webmaster Tools این قابلیت رایگان است.

بازیابی لینک‌های ازدست‌رفته

وب‌سایت‌ها تمایل دارند URLهای خود را در طی سال‌ها تغییر دهند. در بسیاری از موارد، این URLهای قدیمی دارای لینک‌هایی در سایر وب‌سایت‌ها هستند. اگر آن لینک‌ها به صفحات فعلی هدایت نشوند، آن پیوندها از بین می‌روند و دیگر لینکی برای صفحات شما به‌حساب نمی‌آیند. البته برای انجام این تغییر مسیرها دیر نیست و می‌توانید به‌سرعت هر ارزش ازدست‌رفته را پس بگیرید. به این به‌عنوان سریع‌ترین فرصت لینک‌سازی که تابه‌حال انجام داده‌اید فکر کنید.

شما می‌توانید با استفاده از Ahrefs’ Site Explorer فرصت‌هایی برای بازیابی پیوندهای ازدست‌رفته پیدا کنید. کافی است دامنه خود را وارد کنید، به گزارش Best by Links بروید و در قسمت فیلتر HTTP  پاسخ “۴۰۴ not found” را اضافه کنید. در زیر برای ۱۸۰۰flowers.com داریم:

با نگاهی به اولین URL در archive.org، می‌بینم که قبلاً یک صفحهٔ “روز مادر” بوده که با هدایت آن صفحه به نسخه فعلی، ۲۲۵ پیوند را از ۵۹ وب‌سایت مختلف بازیابی کرده و فرصت‌های بسیار بیشتری برایش به وجود می‌آید.

(آیا می‌دانستید که تغییر مسیر ۳۰۱ یک تغییر مسیر دائمی است. هر پیوندی که به URL هدایت‌شده اشاره می‌کند، از نظر Google به‌عنوان URL جدید به‌حساب می‌آید!)

لینک‌های داخلی اضافه کنید

لینک‌های داخلی، پیوندهایی از یک صفحه در سایت شما به صفحه دیگری در سایت شما هستند. آنها به یافتن صفحات شما و همچنین رتبه‌بندی بهتر آنها کمک می‌کنند. ahrefs ابزاری در حسابرسی سایتش به نام فرصت‌های پیوند داخلی (Internal Link Opportunities) دارد که به شما کمک می‌کند این فرصت‌ها را سریع پیدا کنید.

این ابزار با جستجوی کلمات کلیدی ای که در سایت خود منشن و رتبه‌بندی کرده‌اید کار می‌کند. سپس آنها را به‌عنوان فرصت‌های پیوند داخلی متنی پیشنهاد می‌کند. برای مثال، این ابزار در راهنمای ahrefs برای محتوای تکراری اشاره‌ای به ” faceted navigation ” نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که ممیزی سایت می‌داند که صفحه‌ای درباره faceted navigation در آن سایت هست، پیشنهاد می‌کند یک پیوند داخلی به آن صفحه اضافه کنند.

اضافه‌کردن schema markup

schema markup، کدی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. همچنین ویژگی‌های زیادی را تقویت می‌کند که می‌توانند به وب‌سایت شما کمک کنند تا در نتایج جستجو از بقیه متمایز شوید. گوگل یک گالری جستجو (search gallery) دارد که ویژگی‌های مختلف جستجو و طرح موردنیاز سایت شما را برای واجد الشرایط شدن، نشان می‌دهد.

قسمت ۵:پروژه‌های بیشتر برای راهنمای سئو تکنیکال

پروژه‌هایی که در این بخش در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، همه موارد خوبی برای انجام‌دادن هستند، اما ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای اجرا داشته باشند و نسبت به پروژه‌های “موفقیت سریع”  در قسمت قبل، سود کمتری داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که نباید آنها را انجام داد. این را گفتیم که اولویت‌بندی و زمان‌بندی درستی انجام دهید.

سیگنال‌های تجربهٔ صفحه (Page experience signals)

اینها فاکتورهای رتبه‌بندی کم‌اهمیت‌تری هستند، اما همچنان جزو مواردی هستند که به‌خاطر کاربران خود باید به آن‌ها نگاه کنید. آنها جنبه‌هایی از وب‌سایت را پوشش می‌دهند که بر تجربه کاربر (UX) تأثیر می‌گذارد.

Core Web Vitals

Core Web Vitals معیارهای سرعت هستند که بخشی از سیگنال‌های تجربه صفحهٔ Google هستند که جهت اندازه‌گیری تجربه کاربر استفاده می‌شوند. این معیارها را با اندازه‌گیری مدت‌زمان لود شدن بزرگ‌ترین محتوای بصری صفحه (LCP)، پایداری بصری با تغییر چیدمان تجمعی (CLS) و تأخیر در پاسخ به اولین تعامل کاربر (FID) اندازه‌گیری می‌کنند.

HTTPS

HTTPS از ارتباط بین مرورگر و سرور شما در برابر رهگیری و دستکاری مهاجمان محافظت می کند و امروزه محرمانه بودن، یکپارچگی و احراز هویت را برای اکثر ترافیک WWW فراهم می‌کند؛ بنابراین شما هم می‌خواهید صفحات شما از طریق HTTPS بارگیری شوند نه HTTP (هر وب‌سایتی که نماد «قفل» را در نوار آدرس نشان می‌دهد از HTTPS استفاده می‌کند).

سازگاری با موبایل

به عبارت ساده، این کار بررسی می‌کند که آیا صفحات وب در دستگاه‌های تلفن همراه به‌درستی نمایش داده و به‌راحتی توسط افراد استفاده می‌شوند. برای فهمیدن این موضوع، گزارش استفاده از تلفن همراه (Mobile Usability) را در کنسول جستجوی Google بررسی کنید.

این گزارش به شما می‌گوید که آیا هر یک از صفحات شما مشکل سازگاری با موبایل دارد یا خیر.

بینابینی (Interstitials)

بینابینی‌ها مانع از دیده‌شدن محتوا می‌شوند. این‌ها پنجره‌هایی هستند که محتوای اصلی را پوشش می‌دهند و کاربران ممکن است مجبور شوند قبل از حذف با آنها تعامل داشته باشند.

Hreflang برای چندزبانه‌ها

Hreflang یک ویژگی HTML است که برای تعیین زبان و هدف جغرافیایی یک صفحه وب استفاده می‌شود. اگر چندین نسخه از یک صفحه به زبان‌های مختلف دارید، می‌توانید از تگ hreflang برای اطلاع دادن به موتورهای جستجو مانند Google در مورد این تغییرات استفاده کنید. این به آنها کمک می‌کند تا نسخه صحیح را به کاربران خود ارائه دهند.

نگهداری عمومی/ سلامت وب‌سایت

این وظایف احتمالاً تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی شما ندارند، اما به‌طورکلی چیزهای خوبی هستند که برای بهبود تجربهٔ کاربر برطرف می‌شوند.

لینک‌های خراب

لینک‌های شکسته یا خراب، لینک‌هایی در سایت شما هستند که به منابعی اشاره می‌کنند که وجود ندارند. اینها می‌توانند لینک‌هایی داخلی یا خارجی باشند. با بررسی سایت در گزارش پیوندها می‌توانید لینک‌های شکسته را در وب‌سایت خود به‌سرعت پیدا کنید. در Ahrefs Webmaster Tools این قابلیت رایگان است.

زنجیرهای ریدایرکت (Redirect chains)

زنجیرهای ریدایرکت مجموعه‌ای از تغییر مسیرها هستند که بین URL اولیه و URL مقصد اتفاق می‌افتند. شما می‌توانید زنجیره‌های تغییر مسیر را در وب سایت خود با حسابرسی سایت در گزارش ریدایرکت‌ها به‌سرعت پیدا کنید که در Ahrefs Webmaster Tools رایگان است.

قسمت ۶: ابزارهای سئو تکنیکال برای راهنمای سئو تکنیکال

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا جنبه‌های فنی و تکنیکال وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

کنسول جستجوی گوگل

Google Search Console (همان Google Webmaster Tools سابق) یک سرویس رایگان از Google است که به شما کمک می‌کند ظاهر وب‌سایت خود را در نتایج جستجوی نظارت و عیب‌یابی کنید. از این سرویس برای یافتن و رفع خطاهای تکنیکال (فنی)، ارسال نقشه‌های سایت، مشاهده مشکلات داده‌های ساختاریافته و موارد دیگر استفاده کنید.

Bing و Yandex نسخه‌های مخصوص به خود را دارند و Ahrefs نیز همین‌طور. Ahrefs Webmaster Tools یک ابزار رایگان است که به شما در بهبود عملکرد سئوی وب‌سایت کمک می‌کند و به شما اجازه می‌دهد:

  • سلامت سئوی وب‌سایت خود را زیر نظر داشته باشید.
  • بیش از ۱۰۰ مشکل SEO را بررسی کنید.
  • تمام بک‌لینک‌های خود را مشاهده کنید.
  • تمام کلمات کلیدی که برای آنها رتبه‌بندی می‌کنید را مشاهده کنید.
  • ببینید صفحات شما چقدر ترافیک دریافت می‌کنند.
  • فرصت‌های پیوند داخلی را پیدا کنید.

تست سازگاری موبایل گوگل (Google’s Mobile-Friendly Test)

تست سازگاری با موبایل Google، میزان راحتی بازدیدکننده از صفحه شما را در دستگاه تلفن همراه بررسی می‌کند. همچنین مشکلات خاص در استفاده از تلفن همراه، مانند متنی که برای خواندن خیلی کوچک است یا استفاده از افزونه‌های ناسازگار و غیره را شناسایی می‌کند. در آخر می‌توانید از تست نتایج غنی (Rich Results Test) برای مشاهده محتوایی که Google برای دسکتاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه می‌بیند استفاده کنید.

Chrome DevTools

Chrome DevTools ابزار داخلی رفع اشکال صفحه وب کروم است که از آن می‌توانید برای رفع مشکلات سرعت صفحه، بهبود عملکرد رندر صفحه وب و موارد دیگر استفاده کنید و ازنقطه‌نظر سئو تکنیکال، کاربردهای بی پایانی دارد.

نوار ابزار سئوی Ahrefs (Ahrefs’ SEO Toolbar)

Ahrefs’ SEO Toolbar یک افزونه رایگان برای کروم و فایرفاکس است که داده‌های مفید SEO را در مورد صفحات و وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید ارائه می‌دهد. امکانات رایگان آن عبارت‌اند از:

  • گزارش سئو On-page
  • ردیابی تغییر مسیر با هدرهای HTTP
  • جستجوگر لینک شکسته
  • هایلایتر لینک (Link highlighter)
  • موقعیت‌های SERP (SERP positions)

علاوه بر این، به‌عنوان یک کاربر Ahrefs، شما دریافت می‌کنید:

  • معیارهای سئو برای هر سایت و صفحه‌ای که بازدید می‌کنید و برای نتایج جستجوی گوگل
  • معیارهای کلمات کلیدی، مانند حجم جستجو و مشکل کلمه کلیدی، مستقیماً در SERP
  • صادرات نتایج SERP

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات وب شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. در کنار امتیاز عملکرد، توصیه‌های عملی را نیز برای بارگذاری سریع‌تر صفحات نشان می‌دهد.

نکات کلیدی برای راهنمای سئو تکنیکال

  • اگر محتوای شما ایندکس نشده باشد، در موتورهای جستجو نشان داده نخواهد شد.
  • وقتی چیزی خراب می‌شود که بر ترافیک جستجو تأثیر می‌گذارد، باید آن را در اولویت قرار داد. اما برای بیشتر سایت‌ها، احتمالاً بهتر است برای محتوا و پیوندهای خود وقت بگذارند.
  • بسیاری از پروژه‌های تکنیکال که بیشترین تأثیر را دارند، در مورد ایندکس یا پیوندها هستند.

راهنمای سئو برای تازه کارها

شرکت داده چین یک راهنمای جامع برای آموزش سئو برای افراد تازه کار شروع کرده است که به مخاطب کمک می‌کند این موضوع را بهتر درک کنند و از این ابزار استفاده کنند تا کسب و کار خود را توسعه دهیم.

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

۲۰ نوع وب‌سایت محبوب در اینترنت

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین حضور داشته باشید، داشتن یک وب‌سایت به شما کمک بزرگی می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید در سایت‌های محبوبی مانند

همیشه پاسخگوی سوالات شما هستیم
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x